chloride aantonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

chloride aantonen

Ik heb op school een opdracht gekregen om het zoutgehalte in brood te bepalen. Ik mag hierbij geen neerslagreacties gebruiken. Hoe doe ik dit? Heeft iemand een idee?

Berichten: 677

Re: chloride aantonen

Als je geen neerslagreacties mag gebruiken, dan beperkt dat de mogelijkheden sterk. De normale reactie is om chloride neer te slaan met zilver-ionen.

Je hebt eigenlijk twee mogelijkheden: Was brood met water, om chloride in oplossing te krijgen, en filtreer af. De testen doe je op het filtraat.

1. Oxidatie met kaliumpermanganaat geeft chloorgas. Als de chlorideconcentratie klein is, is dit mogelijk moeilijk of niet te zien.

2. Een instrumentele methode, met behulp van een ionchromatograaf (maar dan m:oet je zo een toestel natuurlijk wel ter beschikking hebben)

Berichten: 2

Re: chloride aantonen

Op internet staan ook methodes met elektrolyse. Dit staat alleen niet goed uitgelegt. Eigenlijk snap ik er helemaal niks van. Zou dit ook kunnen of heb je dan ook met neerslagreacties te maken? En titratie, is dit ook in combinatie met neerslagreacties?

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: chloride aantonen

Ik heb ooit gehoord van coulometrische titraties. Misschien brengt "google " hier raad.

Re: chloride aantonen

Misschien met ion-selectieve electrodes

Reageer