Zuurstofgehalte in leidingwater?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Zuurstofgehalte in leidingwater?

Goede avond iedereen,

Ik ben een liefhebber van koivissen…., en totaal geen kaas gegeten van chemie

Er worden hier op regelmatige tijdstippen waterwissels gedaan, en ook worden de waterwaardes goed bijgehouden waaronder het zuurstofgehalte .

Vorige week stelde ik vast dat het zuurstofgehalte van leidingwater ( kraantjeswater ) een zuurstofgehalte had van 13mg/l en dit bij watertemperatuur van 9°C ( een verzadiging van maar liefst 112,8 % )

Ik begrijp niet vanwaar de oververzadiging van 112,8% en op welke manier deze in het leidingwater komt.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Marc

Berichten: 87

Re: Zuurstofgehalte in leidingwater?

Beste Marc,

Is water met een te hoog zuurstofgehalte gevaarlijk voor de vissen? Ik neem aan dat de vissen de waterstroom door hun kieuwen kunnen aanpassen naar mate de zuurstofconcentratie van het water verandert.

Als niet de bezorgdheid voor je vissen, maar enkel nieuwsgierigheid naar je meting de reden is voor deze post:

Ik weet niet zeker wat een verzadiging van 112,8% betekent, maar ik gok dat dit getal berust op een standaard, waarbij de standaard in dit geval is: 'de theoretische maximale verzadiging (100%) van water met zuurstof, bij 9 °C'. Als 112,8% gelijk is aan 13mg/ml zuurstof, dan is 100% gelijk aan 11.5mg/ml zuurstof.

Ik weet niet wat voor meetapparatuur je gebruikt om het zuurstofgehalte en de temperatuur van het water te meten. Als je apparatuur niet heel gevoelig is, dan zou je al snel een milligram/ml onder of boven de werkelijke concentratie kunnen zitten. Kleine temperatuurverschuivingen hebben veel effect op de maximale zuurstofverzadiging van water.

Bovendien voegen waterzuiveringsinstallaties waarschijnlijk chemicaliën toe aan het water die de aanwezigheid van micro-organismen remmen. Dit leidt o.a. tot hogere zuurstofconcentraties dan gebruikelijk.

Gr, Murru

Berichten: 252

Re: Zuurstofgehalte in leidingwater?

Die 112.8% verzadiging is wellicht een gevolg van de kalibratie van je meettoestel. Bij kalibratie, die meestal in lucht wordt uitgevoerd, is de luchtvochtigheid van groot belang. Indien deze niet (correct) wordt ingegeven maak je een kalibratiefout die dan weer resulteert in en meetfout. Daarnaast kan het ook zijn dat tijdens de kalibratie de temperatuurscompensatie in de fout is gegaan. Bij manuele temperatuurscompensatie moet je diezelf instellen in het toestel. Indien je hier een fout maakt is de kalibratiefout en dus ook de meting achteraf. Verder is bij de meting de temperatuurscompensatie heel belangrijk (zoals murru al aangaf). Daarnaast moet je ook compensern voor de saliniteit (zoutconcentrate). Dit is iets wat vaak over het hoofd gezien wordt.

Aangezien je normaal de zuurstofsensor in lucht kalibreert ga je ervan uit dat de lucht 20.9% zuurstof bevat. In bepaalde ruimtes kan dit wel eens minder zijn. Bvb. een kleine kamer waar veel mensen lange tijd hebben samen gezeten ...

Zo zie je maar. Er kunnen veel oorzaken zijn voor de mogelijke foute meetresultaat.

Om na te gaan of je toestel goed werkt, wat is de zuurstofverzadiging als je de sensor gewoon in de lucht hangt (liefst bij 20°C) in een goed verluchte ruimte?

Berichten: 5

Re: Zuurstofgehalte in leidingwater?

Beste Murru en DeeVee

Bedankt voor deze reactie

Het hoge zuurstofgehalte in het leidingwater is op zich geen enkel probleem en mooi meegenomen zelfs.

Ik ben op zoek naar een manier om het zuurstofgehalte van het vijverwater op een vrij eenvoudige en goedkope manier te verhogen en dit door verschillende vormen van beluchten.

Na het zien van de oververzadiging van het leidingwater dacht ik dat daar eventueel een antwoord zat op mijn zoektocht om het vijverwater te voorzien van zuurstof.

Het gebruikte meettoestel is nauwkeurig en temperatuursgevoelig ( Indien ik het leidingwater gedurende één minuut flink schud , dan is de verzadiging 100%. )

Enig idee wat er zoal wordt toegevoegd aan het leidingwater wat kan leiden tot hogere zuurstofwaardes, en is het door de druk dat deze hoge zuurstofwaarde behouden blijft ?

Met vriendelijke groeten,

Marc

Berichten: 5

Re: Zuurstofgehalte in leidingwater?

Beste,

Iemand een idee waar ik meer info kan opvragen ivm het zuurstofgehalte in het leidingwater ?

Een website, of mailadres waar ik rechtstreeks terecht kan ?

Alvst bedankt

Mvg,

Marc

Berichten: 1

Re: Zuurstofgehalte in leidingwater?

Teveel zuurstof verzadiging in water is niet goed voor een soort van vis. Veranderen te veel van temperatuur van het water kan vissen dood zijn.

Berichten: 5

Re: Zuurstofgehalte in leidingwater?

Teveel zuurstof verzadiging in water is niet goed voor een soort van vis. Veranderen te veel van temperatuur van het water kan vissen dood zijn.
Beste cabbyteve,

Ik begrijp uw reactie niet goed....., maar evenzeer bedankt

Met vriendelijke groeten

Marc

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zuurstofgehalte in leidingwater?

Marcje schreef: Beste,

Iemand een idee waar ik meer info kan opvragen ivm het zuurstofgehalte in het leidingwater ?

Een website, of mailadres waar ik rechtstreeks terecht kan ?

Alvst bedankt

Mvg,

Marc
Ik zou naar een drinkwaterlaboratorium bellen, bijv. Vitens:

http://www.vitens.nl/pages/contact.aspx

En hier kun je in detail de kwaliteit van drinkwater per locatie vinden. Het zuurstofgehaslte staat er ook bij: klik

Edit: ik heb geen belangen in Vitens. Het was gewoon de eerste die ik vond met googelen. ;)

Berichten: 5

Re: Zuurstofgehalte in leidingwater?

Beste Marjanne,

Dankzij uw opzoekwerk hebt u mij op een idee gbracht.

Ik ga contact zoeken met de leverancier van drinkwater uit mijn regio , en me inschrijven voor een bezoek tijdens de opendeurdagen.

Nogmaals bedankt hé, :)

Met vriendelijke groeten,

Marc

Reageer