[Kristallisatie] Waarom kristallen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 13

[Kristallisatie] Waarom kristallen?

Er staat veel op internet over kristallisatie. Maar ik heb echt nergens kunnen vinden (en ook niet kunnen bedenken met mijn gezonde verstand) waarom bij het koelen van een oververzadigde oplossing kristallen ontstaan en niet de "gewone" stof die het was vóór het oplossen. Iemand hier een idee?

Berichten: 17

Re: [Kristallisatie] Waarom kristallen?

Als je dat niet weet is je Chemlevel echt geen 3... of je stelt je vraag heel ongelukkig.

als je een stof oplost in een hete vloeistof gaat er meestal meer van die stof in de vloeistof dan in dezelfde koede vloeistof.

koelt die hete vloeistof vol met Bv. zout af dan slaat het zout neer en word het vanuit de vloeistof direct elemtair zout dit zout slaat neer op zichtzelf elk zout doet dit anders maar bij de meeste zouten onstaan kristallen.

voorbeeld,

in 100 liter water lost 20 gram zout op bij 20 graden.

in 100 liter water lost 100 gram op bij 100 graden.

in 100 liter water zit 100 gram zout bij 100 graden

bij 20 graden zit in die 100 liter dan 20 gram zout en zijn er kristallen gevormt met een gewicht van 80 gram.

(dit is een voorbeeld in 100 liter gaat veel meer dan 20 gram zout),

Hanzzz

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [Kristallisatie] Waarom kristallen?

Voordat je de stof oploste, waren dit ook kristallen. Alleen hebben ze na het vermalen tot poeder niet echt kristalvlakken meer over, zodat je niet van een mooie lichtreflectie spreken kan.

Berichten: 13

Re: [Kristallisatie] Waarom kristallen?

@ hanzzz, ik denk dat je mijn vraag fout hebt gelezen ;)

@ Fuzzwood, maar natuurlijk! Dat ik daar ook niet eerder op ben gekomen.. Bedankt!

Reageer