natriumbicarbonaat, citroenzuur en NaOH vraagje

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

natriumbicarbonaat, citroenzuur en NaOH vraagje

hallo,

wie kan me vertellen in hoeverre het inademen van het stof van natriumbicarbonaat en of citroenzuur kwaad kan?

en als je NaOH oplost in water komen er schadelijke dampen vrij. hoe heet dit gas (het is toch een gas?) en wanneer de eerste scherpe randjes van deze damp geweest zijn in hoeverre kan dit dan nog kwaad als je dit in een normale ruimte (niet sterk geventileerd) doet?

ik vraag dit nl. ivm een proefje en deze moesten we dus zeep verkrijgen maar het viel me op dat er geen mondkapjes ofzo werden gebruikt en de leraar had wel verteld dat deze damp niet prettig is dus dan moest je even je adem inhouden. maar daarna zat iedereen gewoon verder bezig te wezen en ik en mijn klasgenoot hadden toch het idee dat we best nog wel wat scherpe lucht ruikten en voelde naar.

das toch niet echt normaal toch? vonden wij in elk geval. dus ben er over gaan denken en we hadden zoiets van let's google en kwamen op dit forum.

groetjes maaike en hilde

Berichten: 1.816

Re: natriumbicarbonaat, citroenzuur en NaOH vraagje

Denk niet dat natriumbicarbonaat- of citroenzuur poeder enig kwaad zullen doen bij inademing en hoewel ik daar best wel vaak mee gewerkt heb, heb ik er ook nooit last van gehad.

Het ligt anders bij het oplossen van vast NaOH en KOH. Weet ook niet echt wat daar van af komt, maar dat het irritant is klopt.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: natriumbicarbonaat, citroenzuur en NaOH vraagje

Het 'gas' dat vrijkomt bij het oplossen van NaOH en KOH is eerder een aerosol van water die NaOH/KOH bevat. Zie ook hier.

Reageer