Oogkleur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Oogkleur

De kleur van het menselijk oog is blauw of bruin. Bij de erfelijkheidsleer wordt hier op de middelbare school de nodige aandacht aan besteed.

Vraagje: zijn groene ogen een variant op bruin of op blauw, of zijn er ook andere genen betrokken bij de oogkleur.

Een ook nog:

Toen ik jong was (later hetzelfde gezien bij mijn 15 jaar jongere broertje) had ik fel blauwe ogen, inmiddels zijn ze staalblauw, dus veel minder fel, meer grijs. Iets soortgelijks zie je met de haarkleur, deze ging van wit naar donkerblond, vrijwel bruin.

Vraag: welk(e) proces(sen) is/zijn hiervoor verantwoordelijk?


Berichten: 236

Re: Oogkleur

Hoi

De link heb ik doorgelezen, dat was wel interessant. Ik wist niet dat elke ouder 2 genen met kleuren aan zijn kinderen doorgeeft die en dat dus de kleur van het oog door 4 genen bepaald wordt.

Nu staat er dat bruin dominant is, maar toch kunnen uit ouders met blauwe ogen kinderen komen die bruine ogen hebben. Dit snap ik dus niet.

Kijk je naar het schema dan zie je dat bij mensen met blauwe ogen echt geen bruin meer voorkomt, dit bruin wordt dus ook nooit aan hun kinderen door gegeven. Hieruit leid ik dan af dat uit 2 ouders met beide blauwe ogen geen bruin kan komen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Oogkleur

omdat de link naar een site verwijst die het simpel wil houden (iemand die niet geloofd dat het zo simpel kan zijn)

De kleur van de iris wordt bepaald door de hoeveelheid pigment in de oog vezels. De vezels zelf zijn blauw/grijs (afhankelijk van hoeveelheid vezels van elke soort) Als er pigment bij komt dan veranderen deze ogen naar groene ogen (zeer weinig pigment) en bruine ogen (als er heel veel pigment inzit) tot zwart (prop vol)

De genetische achter grond zal indedaad aanleunen bij mendeljaanse over erving maar dit is enkel een regel niet de realiteit! Dus bij de meeste koppels zal deze regel kloppen maar niet bij alle koppels. Mijn lief heeft bv blauwe ogen en haar ouders bruine idem voor broer en zus en voor 3 van de 4 groot ouders.

xd

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Oogkleur

Hierbij aansluitende: alle kinderen worden geboren met blauwe ogen, maar een groot deel ervan krijgt in de loop van de tijd toch een andere kleur. Weet iemand hoe lang het duurt voordat je redelijk zeker kan zijn dat je kind inderdaad blauwe ogen gaat houden (mijn kind is nu ~50 dagen en heeft nog steeds blauwe ogen; maar mijn vrouw en ik hebben beiden geen blauwe ogen dus we verwachten dat de kleur nog veranderen gaat).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Oogkleur

Dat kan wel even duren. Zelfs tijdens de latere kinderjaren kan de kleur nog in meer of mindere mate veranderen. Wacht in elk geval het komende jaar nog maar even af, een paar weken is echt niet lang genoeg.. :shock:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 236

Re: Oogkleur

Mijn lief heeft bv blauwe ogen en haar ouders bruine idem voor broer en zus en voor 3 van de 4 groot ouders.


Ja en dit klopt dus helemaal, maar andersom zou dus niet voor mogen komen.

Ouders blauwe ogen en kind bruine of zwarte (=niet mogelijk?) :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Oogkleur

Doffer schreef:
Dino schreef:
Mijn lief heeft bv blauwe ogen en haar ouders bruine idem voor broer en zus en voor 3 van de 4 groot ouders.


Ja en dit klopt dus helemaal, maar andersom zou dus niet voor mogen komen.

Ouders blauwe ogen en kind bruine of zwarte (=niet mogelijk?) :shock:


andersom is theoretisch en simplistisch gezien niet mogelijk. Daar heb je dus volkomen gelijk in Doffer.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Oogkleur

Ingewikkelder bezien zou het in theorie wel voor kunnen komen (let op! ik heb geen idee of dit in de praktijk ook wel eens voorkomt:)

Tijdens de bevruchting worden vaak bepaalde genen 'op inactief gezet', er wordt simpel gezegd een laagje omheen gewikkeld dat voorkomt dat ze afgelezen kunnen worden.

Stel nu, een bevruchte eicel bevat het 'blauw'en het 'bruin' gen (eentje van de vader, eentje van de moeder, waarvan er dus minstens 1 bruine ogen moet hebben). Nu wordt het 'bruin' gen op genoemde manier uitgeschakeld.

Het kind, dat normaalgesproken bruine ogen zou hebben, krijgt alsnog blauwe. Dit valt verder niet op en is niet verrassend.

Dit kind groeit op en verwerkt zelf weer een kind, met een andere blauwogige. Dit kind krijgt van hem/haar het inactieve 'bruin' gen mee. Van de andere ouder komt uiteraard een 'blauw' gen.

Deze keer wordt tijdens de bevruchting het 'bruin' gen juist weer geactiveerd, en krijg je dus een kind met bruine ogen, terwijl beide ouders blauw hebben. (Hier zouden natuurlijk ook meerdere generaties tussen kunnen zitten.)
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 236

Re: Oogkleur

Hoi Bedankt voor je antwoord,

Ik wist niet dat dominante genen zomaar inactief kunnen zijn en bij volgende generaties actief worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Oogkleur

Natuurlijk kunnen er ook nog gewoon mutaties optreden, maar dat zal vrij zeldzaam zijn.

In elk geval is het verhaal van overerving van oogkleur nog niet zo makkelijk als men het vaak doet voorkomen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Reageer