hechting ketonhars (cyclohexanon) op polyvinylhars

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

hechting ketonhars (cyclohexanon) op polyvinylhars

ik ben raymond huisman, kunstschilder. De vraag of acrylverf een mogelijke ondergrond kan vormen voor een olieverfschilderij wordt in de kunst(benodigdheden)wereld steeds wisselend beantwoord. Ik hoop hier een duidelijker en gefundeerd antwoord te vinden.

Algemeen wordt gesteld dat speciaal hiervoor gemaakte grondeermiddelen moeten worden gebruikt, gesso genoemd. Deze is poreuzer door gipstoevoegingen en biedt zo een (mechanische) hechting voor olieverf. Om dit niet af te sluiten zou men flink met water verdunde acrylverf moeten gebruiken als men een onderschildering in acrylverf zou willen maken.

In het handboek voor materialen van Kraaijpoel en Herenius wordt een behoorlijk overtuigend maar ander antwoord gegeven. Zolang maar niet verdund wordt met extra (acryl)bindmiddel kan met zo dik of dun men maar wil schilderen met acrylverf alvorens met olieverf verder te gaan. K. & H. brengen in dat de hoeveelheid pigment in de acrylverf van doorslaggevend belang is of olieverf hecht en niet barst.

andere bronnen beweren weer dat het toch echt onmogelijk is. polyvinylhars, ik bedoel natuurlijk speciaal het bindmiddel van acrylverf, zou te gesloten zijn om olieverf op te laten hechten.

Naast dit probleem kunt er nog een andere synthetische hars ter sprake, ketonhars.

Er wordt namelijk aangeraden de acrylonderschildering af te sluiten met een retoucheervernis voordat er met olieverf wordt begonnen. Geen acrylretoucheervernis, maar een op basis van ketonhars (cyclohexanon) voor olieverf.

Weet iemand of dit chemisch gezien verstandig is -is er een basis voor hechting?

Als ketonhars goed kan hechten op acrylverf dan zou dat werken als een soort ' primer', een tussenlaag die de beide verven aan elkaar hecht.

Bij voorbaat dank, met vriendelijke groet

Raymond Huisman

Reageer