Demo - Luciferchemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Demo - Luciferchemie

Voor de jeugdleden van mijn scoutingroep leek het me leuk een demo-proefje te laten zien. Het gaat hierbij om de misschien bekende 'gloeiende tomaat'; Filmpje.

Nu is het probleem als volgt; in Nederland zijn, zover ik weet, geen niet-veiligheids lucifers te koop. Een oplossing is natuurlijk om in plaats van de luciferkopjes het chemicaal zelf te gebruiken en zo een stapje over te slaan. Ik heb echter geen idee om welke stof het hier zou gaan.

In het filmpje wordt gesproken over 'fosfor', wat dmv het bleek wordt geëxtraheerd denk ik? Of is er hier iets anders aan de hand en zien we een daadwerkelijke reactie van het bleek met iets uit de luciferkop?

Hopelijk kan iemand me wat inzicht geven in de uitgevoerde reacties of een suggestie doen voor een vervangende stof.

Bedankt!

Overigens; als alternatief heb ik ook nog (een heel klein beetje) Luminol. Ik heb de chemilumniscentieproef nooit uitgevoerd nog, maar vermoed dat deze niet echt voldoende licht genereert om iets als een tomaat te doen laten oplichten.

Berichten: 3.145

Re: Demo - Luciferchemie

Luminol geeft wel degelijk flink wat licht, genoeg om een tomaat op te doen lichten in een spaarzaam verlichte ruimte. Het effect is echter wel vrij kortstondig (ca. tien seconden).

Dat verhaal met die lucifers is een broodje aap verhaal. Dat werkt echt niet. Fosfor lost nl. volledig op in bleek en wordt daarbij geoxideerd tot fosfaat en dat gloeit echt niet, niet uit zichzelf en niet met waterstofperoxide. Ik denk dat ze een truc hebben gedaan met LED's of iets dergelijks.

Berichten: 11

Re: Demo - Luciferchemie

Dat zou ik wel wel eens willen weten! Dan kan ik deze truc ook doen op ons kamp :P. Maar je kan ook fluorescenie kopen dacht ik? En deze dan oplossen in water en dan nog een paar stoffen toevoegen (maar weet niemeer welke, staat hier ook ergens op dit forum, maar was iets te duur voor onze scoutsgroep :s )

Iemand een idee hoe je van fluoverf echte fluo kan maken? Want de 'fluo' in de fluoverf is alleen maar zichtbaar onder blacklight... En ik wou er een nachtspel van maken in het bos..

Berichten: 3.145

Re: Demo - Luciferchemie

Van fluoverf maak je geen lichtgevende stof, je hebt een andere meer energetische lichtbron nodig (bijv. een UV-A bron).

Wat je wel zou kunnen doen is lichtstaafjes kopen (bijv: http://www.partystuff.be/itemlook.php?lg=nl&hoca=Glow ), die je moet buigen om licht te krijgen. Deze staafjes bestaan uit een plastic buisje, waarin een vloeistof zit en daarbinnen een dunglazen buisje met een andere vloeistof. Door ze te buigen breekt het binnenste glazen buisje en de twee verschillende vloeistoffen mengen met elkaar en geven dan licht voor enige tijd.

Zelf heb ik wel eens zo'n lichtstaafje heel voorzichtig opengemaakt aan het uiteinde zonder het binnenste glazen buisje te breken. De vloeistof in het plastic buisje vang je op in een flesje. Het glazen buisje haal je heel voorzichtig uit het plastic buisje en dat droog je heel voorzichtig af en dan breek je die en je haalt de vloeistof daar ook uit en die doe je in een ander flesje. Beide vloeistoffen kun je nu apart bewaren en vervolgens mengen op een door jou gewenst tijdstip en in een door jou gewenst object. Zorg dat je de vloeistoffen niet weken lang bewaart, want aan de lucht neemt de kwaliteit wel iets af.

Let wel op dat je die vloeistoffen niet te veel aan de huid krijgt. Echt heel gevaarlijk zal het niet zijn (die lichtstaafjes breken soms ook wel aan de buitenkant zodat je de vloeistof aan de hand krijgt), maar probeer toch aanraking zo veel mogelijk te vermijden.

Ik denk dat voor iemand zonder chemische achtergrond en zonder connecties met de chemiehandel dit de eenvoudigste en meest betaalbare manier is om aan 'lichtvloeistof' te komen. Deze vloeistoffen zijn voor zover ik weet oplosbaar in wasbenzine en op die manier kun je iets verdunnen en het geheel iets gemakkelijker hanteerbaar maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Demo - Luciferchemie

Even iets heel anders; je weet dat het VERBODEN is om s'nachts in het bos te komen, althans in de meeste bossen is dat verboden ivm de rust van de dieren

Je moet dus toestemming vragen aan staatsbosbeheer in de meeste gevallen

Zoniet dan krijg je een fikse bekeuring als men je daar ziet (ook ivm stropers, illegale dumpingen en andere illegale/semi illegale praktijken)

Berichten: 2

Re: Demo - Luciferchemie

Bedankt voor alle tips iedereen, dat van die luciferkopjes vergeet ik dan maar weer en ik zal iets anders proberen en mijn bevindingen hier plaatsen.

@Labstuff: Dit geld alleen voor de gebieden waar de 'opengesteld' borden de grenzen van afbakenen, Artikel 461 is daar van toepassing, anders niet. :)

(en mooie webshop, wanneer kunnen we er weer bestellen?)

Reageer