nox opvangen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

nox opvangen

Is deze gedachtengang juist ? Om de NOx uit verbrangdingsgassen van dieselmotoren op te vangen wil ik de uitlaatgassen filteren door ze door water te leiden. Als niet chemicus en mijj via wikipedia op de hoogte gesteld te hebben ga ik ervan uit dat je dan salpeterzuur o.i.d. ontstaat wat je dan weer kan filteren uit het water. Tevens vang je zo de fijnstof op bedacht ik zo

Berichten: 119

Re: nox opvangen

klopt alleen salpeterzuur uit water filtreren???? die wordt lastig.

(je krijgt hier gewoon een verdunde salpeterzuur oplossing)

zorg wel dat de belletjes zo klein mogelijk worden om het grootste rendement te halen.

Berichten: 1

Re: nox opvangen

Er is een groot verschil tussen een gedachtengang en het practische rendement/haalbaarheid. Uitlaatgassen door water leiden is heel basic maar je weet gewoon niet wat er gaat gebeuren omdat het aantal variabelen niet te controleren zijn. NOx (NO+NO2) komen in de ppm range voor in verbrandingsgassen maar is sterk afhankelijk van de piekverbrandingstemperatuur in de cylinder; zo'n lage emissie is eigenlijk niet interessant voor je moeite. Je zal toch ook weer van je waswater af moeten dan heb je weer te maken met milieuwetgeving!

Berichten: 2

Re: nox opvangen

Voor grote motoren zijn katalysatoren bijzonder duur je spreekt zo over 100.000-150.000 euro om nog maar niet te spreken over de terugkerende kosten van de ad blue toevoeging.

In het project wassend water in Rotterdam is er een waterfilm onder de weg aangelegd die de fijnstof moet opvangen. Dat heeft de fijnstof in de stad aanzienlijk teruggebracht maar ja dan zit het wel in het water. En dat word weer in het riool geloost. Het waterzuiveringsstation filter het meeste fijnstof eruit.

Het water moet koud blijven om de uitlaatgassen af te koelen. De NOx zal dus in een zeer matige concentratie in het oppervlaktewater terecht komen. Als ik mij goed ingelezen heb kan het daar niet veel schade aanrichten.

Reageer