zuur in combinatie met hoge temperatuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

zuur in combinatie met hoge temperatuur

Als ik een zuur heb met een pH van 5 en ga deze verhitten tot ca. 100 gr. C kan het dan zijn dat hierdoor de pH lager wordt? Ik heb een gecoate koolstofstalen apparaat van metaal die volgens zeggen geschikt is voor een pH van 5 waar de gaten na een paar maanden al invallen en ben op zoek naar een verklaring hiervoor.

Berichten: 9

Re: zuur in combinatie met hoge temperatuur

Als ik me niet vergis kan de pH niet veranderen bij een hogere temperatuur. Dit komt omdat er nog steeds evenveel H+ ionen in de stof zijn. (Kortom de concentratie -->schrijf--> [H+] blijft hetzelfde).

In het geval van een zwak zuur (een zuur dat niet volledig splitst in ionen) is dit waarschijnlijk wel mogelijk. Door toevoeging van hitte is het mogelijk dat het equillibrium verschuift en er meer H+ vrijkomt.

Een andere mogelijke verklaring voor het corroderen van het metaal bij een zo'n hoge temperatuur zou zijn dat de activiteit in de vloeistof bij 100 graden celcius veel hoger is dan bij kamertemperatuur.

Ik word graag verbeterd als ik niet correct geantwoord heb.

mvg,

Romano

Berichten: 164

Re: zuur in combinatie met hoge temperatuur

Ik meen mij te herinneren dat de zuurconstante (en evenwichtsconstanten in het algemeen) wel degelijk afhankelijk zijn van de temperatuur (waardoor slecht oplosbare zouten beter oplossen bij hogere temperaturen)

Berichten: 541

Re: zuur in combinatie met hoge temperatuur

Je moet toch iets meer informatie geven.

Het maakt verschil welk zuur je gebruikt, dat een product tegen een bepaalde pH kan wil nog niet zeggen dat het tegen alle soorten zuur kan. Daarnaast is het van belang in welk oplosmidel het zuur zit. Ook is het van belang of het een gesloten systeem is, als het bijvoorbeeld open is en in water dan zal er water verdampen en de pH dalen.

Dus graag iets meer info

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: zuur in combinatie met hoge temperatuur

Ik ben het grotendeels eens met alles wat er gezegd is en ook dat er iets mee info moet komen van de poster.

Van een sterk zuur zal de pH niet of nauwelijks dalen bij hogere T. Houd wel in het oog dat pH per definitie afhankelijk is van de activiteit van H+ en niet van de concentratie.

Van een zwak zuur kan de pH wel dalen doordat het zuur meer in oplossing gaat (een warme sinaasappel smaakt zuurder dan een koude).

Maar het is niet zozeer de pH die bepaalt of een materiaal bestand is tegen zuur. Dat is veel meer de electrochemische halfpotentiaal van het koppel H+/H2. En daar zit wel degelijk een temperatuursfactor is.

Verder speelt ook de activeringsenergie die nodig is om een reactie te laten lopen, een rol.

Een materiaal dat goed tegen koud geconcentreerd zwavelzuur kan zou best in het hete zuur zomaar kunnen worden aangetast.

Berichten: 252

Re: zuur in combinatie met hoge temperatuur

De pH van een vloeistof is wel degelijk temperatuursafhankelijk. Kijk hiervoor gewoon maar op het etiket van pH buffers. Daar staat een tabelletje met de pH waarde van de buffer bij een temeratuur tussen 0 en 100°C

De reden voor deze pH afhankelijkheid is enerzijds de dissociatiegraad die afhangt van de temperatuur en anderzijds met de mobiliteit van de waterstofionen.

Het klopt ook wat Marjanne, zegt. De bestendigheid is niet zozeer bepaald door de pH. De redoxpotentiaal speelt inderdaad maar ook het kation. Zo kan roestvrij staal perfect tegen een oplossing van pH=5 van HNO3 maar dezelfde pH waarde maar HCl geeft gegarandeerd op korte termijn corrosie!

Reageer