Endotherm vs. Exotherm

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

Endotherm vs. Exotherm

Nu was ik juist chemie aan het leren en ik kwam bij het stukje over chemisch evenwicht. Daarin staat dat: het evenwicht verschuift naar de exotherme kant van de reactie bij temperatuurdaling terwijl het evenwicht van de reactie naar de endotherme kant verschuift bij temperatuurstijging.

Allemaal goed en wel; maar hoe weet je welke kant de endotherme is en welke kant van de reactie de exotherme is?

Berichten: 100

Re: Endotherm vs. Exotherm

Dat kan je allemaal heel ingewikkeld uitrekene met de thermodynamica....iets te ingewikkeld om ff uit te leggen.

Misschien poogt iemand anders wel.... :roll:
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Endotherm vs. Exotherm

Die leerstof heb ik net gehad en dat zou je moet kunnen zien aan de reactie vergelijking. Zoals bijvoorbeeld:

A+B <--> C + xkJ

Als je het van LINKS naar RECHTS lees: iets + iets geeft iets anders + energie. Redelijk duidelijk dat het EXOtherm is, er komt energie vrij.

Van RECHTS naar LINKS daarentegen: iets + een bepaalde hoeveelheid energie geeft iets + iets. Je moet dus energie bijvoegen om de reactie opgang te brengen. De reactie is dus ENDOtherm.

In jouw geval: De temperatuur stijgt dan verschuift het chemisch evenwicht naar de endotherme kant dus naar links.

De temperatuur daalt, dus het chemisch evenwicht verschuift naar de exotherme kant dus naar rechts.

Berichten: 44

Re: Endotherm vs. Exotherm

Let wel op, dit geldt enkel voor reversiebele reacties. Bij irreversiebele reacties geeft een temperatuursstijging altijd een verschuiving naar rechts. Dat heeft te maken met de snelheidsconstante van de reactie, die verhoogt bij T verhoging.

Dus bij irreversiebele exotherme reactie geeft een T verhoging ook een verschuiving naar rechts.

Gebruikersavatar
Berichten: 86

Re: Endotherm vs. Exotherm

Katchum, misschien moet je je neus niet te veel in het Engelse boek van je steken maar een 'irriversiebel' proces gewoon een onomkeerbaar proces noemen.

Berichten: 37

Re: Endotherm vs. Exotherm

Oftewel Fysicusje: reversibele reactie = evenwichtsreactie en daar heb jij het over, dus daarvoor geldt inderdaad wat je zegt: endotherm is in het voordeel bij hogere temperaturen.

Wat Rov zegt: het energieeffect moet gegeven zijn, anders wordt het lastiger. Als je niet in staat bent de thermodynamische berekeningen van Sanderol uit te voeren is er voor reacties met veel voorkomende stoffen nog een alternatief dat je met Binas kunt uitvoeren, met de tabel over vormingswarmtes bijvoorbeeld.

Dat zou in je leerboek uitgelegd moeten worden en is niet enorm lastig.
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.

***Albert Einstein***

Berichten: 44

Re: Endotherm vs. Exotherm

Het woord irreversiebel wordt bij ons zeer veel gebruikt, ik had absoluut niet de idee om uit de Engelse hoek te komen. Maar ja, ik ben tenslotte belg en ingenieurstudent.

Berichten: 37

Re: Endotherm vs. Exotherm

Is ook heel normaal, maar toch net minder triviaal/alledaags/lekentaal dan onomkeerbaar.

Overigens moet irreversiEbel wel irreversibel zijn :roll:
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.

***Albert Einstein***

Reageer