Bedorven water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 31

Bedorven water

Hier in Frankrijk drinkt iedereen water uit flessen, dus daar doe ik ook maar aan mee. Dat roept de volgende vragen bij mij op:

- Hoe snel bederft water?

Als een fles open is geweest ruikt het water na een dag al vreemd (maw stinkt). Het smaakt dan nog wel ok en ik wordt er niet ziek van. Onstaat deze geur al zo snel door bacterievorming?

Er staat op de fles altijd wel een uiterste houdbaarheidsdatum, maar ik heb het idee dat dat meer is omdat ze er een datum op moeten zetten (zoals bij zout). Er staat niet op de fles dat hij na opening beperkt houdbaar is en in de koelkast bewaard moet worden. Als ik mijn neus moet geloven zou dat wel moeten.

- Als je er ranjasiroop bij gooit; is dat dan een mooie zoete voedingsbodem voor nog snellere bacterievorming; of is dit juist een goed conserveermiddel?

oh ja, het feit dat ik meestal direct uit de fles drink zal de bacteriekweek wel een aardig handje helpen...

een bioloog in de zaal die zijn licht hierop kan laten schijnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Bedorven water

Hoe snel het bederft hang af van wat er in het water zit.

Ik zou geen tijdseenheid neer durfen zetten.

Als je er ranja bij doet bederft het een heel stuk sneller.

De conserverende werking van suiker werkt alleen bij hele hoge concentraties zoals in honing of limonade concentraat.

Zodra je het gaat verdunnen met water wordt het een goede voedingsbodem voor alles wat je juist niet erin will hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Bedorven water

water kan je 2-5 jaar houden.

Voor het moment ben ik nog opzoek naar meer antwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Bedorven water

Drink het eens niet direct uit de fles en kijk hoelang het duurt voor er zich een geur ontwikkelt.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Bedorven water

Deze site geeft wel wat indicaties. Het gaat over eventuele waterbronnen in geval van een ramp, wat je wel en wat je niet moet drinken, en hoe je een voorraad kunt aanleggen:

http://www.bt.cdc.gov/disasters/earthquakes/food.asp
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Bedorven water

heb die sites ook gezien wel stom dat ze niet uitleggen waarom het water bederft :roll:

of waarom het niet meer houdbaar is na 2-5 jaar.

Berichten: 31

Re: Bedorven water

Niet direct uit fles drinken scheelt wel ; maar ik heb (zeker zomers) toch wel vaak een fles in mijn tas. Ik ga niet ook een glas meenemen. Ik zit hier op mijn werk nu ook met een verse fles water. Ik zie hier om mij heen niemand uit een glas drinken.

Maar ik neem aan dat iedereen die wel eens de bergen in gaat met veldfles oid het probleem ook wel kent…

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Bedorven water

Dino schreef:heb die sites ook gezien wel stom dat ze niet uitleggen waarom het water bederft   :roll:  

of waarom het niet meer houdbaar is na 2-5 jaar.
?? Volgens mij heb jij het over een andere site. De site die ik noemde houdt zich bezig met "emergency water storage and purification" dus is het niet raar dat de site niet heel diep ingaat op het hoe of waarom water bederft. Ze geven richtlijnen voor noodsituaties. Bijvoorbeeld dat watervoorraden die je zelf aanlegt in goed ontsmette containers bewaard dienen te worden en na 6 maanden vervangen moeten worden(in dit geval niet 2-5 jaar). Bovendien geeft de site aan dat je drinkwater uit aangebroken (gekochte) flessen nooit zomaar moet drinken (uiteraard). Daarnaast zegt men dat het belangrijk is om water bij een constante, niet te hoge, temperatuur te bewaren, en het liefst zo donker mogelijk, zeker niet aan vol zonlicht blootstellen.

Dat geeft in ieder geval een aanwijzing dat licht en temperatuur(schommelingen) van invloed zijn op de houdbaarheid van water.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 64

Re: Bedorven water

water kan je 2-5 jaar houden.  
Ik zou gerust een fles water van 20 jaar oud opdrinken. Er is volgens mij geen enkele reden waarom het zou bederven. Water is volgens mij niet aan bederf onderhevig, zolang het maar schoon water is.

Ikzelf heb wel een flesje, dat ik elke dag meeneem en bijvul met kraanwater. Na verloop van maanden vormt zich soms een biofilmpje aan de binnenkant. Waarschijnlijk door de minimale hoeveelheid organische stofjes die erin komen door m'n speeksel ofzo, als ik eruit drink. Dan is het dus tijd voor een nieuw flesje.

Ik weet nog wel dat m'n zus vroeger een afgesloten fles met water op d'r kamer had staan en dat er na verloop van jaren een plukje groene alg in groeide. Die algen kwamen dus door fotosynthese aan hun energie, maar ik verwacht niet dat eventuele sporen van bacterien genoeg energie en voedingsstoffen uit het water kunnen halen om te groeien.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Bedorven water

@veertje ik had het idd over die sites en zij zeggen 6 maand als je het langer houd je bij een nood situatie je water niet lang genoeg goed is! als je deze om de 6 maand vervangt dan blijft je water goed!

@willard Blijkbaar vergaat water wel heb al heel vaak gehoord dat het echt belangrijk is om je water voorraad te verversen, wat niet perse wil zeggen dat die bewering juist is toch geeft dit een indicatie en water die 20 jaar in een plastieken fles zat zou ik zeker niet opdrinken.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Bedorven water

Als je op een laboratorium rond loopt zul je verbaasd staan waar allemaal beesten (bacterien, schimmels e.d.) in kunnen groeien.

Kraan water vormt echt geen uitzondering omdat er genoed mineralen etc inzitten.

Beestjes hebben niet veel nodig.

Berichten: 64

Re: Bedorven water

Dalton schreef:Als je op een laboratorium rond loopt zul je verbaasd staan waar allemaal beesten (bacterien, schimmels e.d.) in kunnen groeien.

Kraan water vormt echt geen uitzondering omdat er genoed mineralen etc inzitten.

Beestjes hebben niet veel nodig.
Ik zit hier zelfs in een lab en ik heb nog nooit iets zien groeien in schoon water. Dat wil niet zeggen dat kraanwater steriel is, daarvoor moet je het echt verhitten, maar het zijn slechts sporen en geen significante biomassa.

Kan er iemand een micro-organisme noemen waar je ziek van kunt worden en dat groeit in kraanwater? Ikzelf dacht in eerste instantie aan legionella, omdat ik wel eens gehoord heb dat die kunnen groeien in dode uiteinden van de waterleiding, maar op

http://s99.middlebury.edu/BI330A/projects/...hiaro/page2.htm

vond ik:
Legionella are gram negative bacilli which do not grow on routine media used in Bacteriology. It requires complex nutritional requirements such as high cysteine levels and low sodium levels to grow. As a result it is often difficult to isolate and identify outside of the host.
No way dus, dat dat gaat groeien in een flesje water, zelf al zitten er sporen van in dat water. De kracht van legionella is dat het zo lang kan overleven in kraanwater. Dat is iets anders dan erin groeien.

Berichten: 64

Re: Bedorven water

ik heb nog nooit iets zien groeien in schoon water.


Nou ja, behalve die algen dan :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Bedorven water

in principe hoef je niet zo bang te zijn om ziek te worden van een fles "oud water". Bacterien hebben niet veel nodig om te kunnen groeien maar om uit te kunnen groeien tot een massa met voldoende pathogene activiteit zul je aan gewoon water niet genoeg hebben. Kraan water is zeker niet steriel maar er zitten zo weinig microorganismen in (in NL tenminste) dat je niet bang hoeft te zijn voor besmetting. Ik zelf heb wel eens een glas water naast bed staan maar de volgende ochtend drink ik het al niet meer op terwijl ik best weet dat er niks mee gebeurd kan zijn.

Wel beter is het om een fles water niet direct met de mond te drinken als er nog andere mensen uit moeten drinken, maar dat lijkt me logisch
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Berichten: 64

Re: Bedorven water

Kraan water is zeker niet steriel maar er zitten zo weinig microorganismen in (in NL tenminste) dat je niet bang hoeft te zijn voor besmetting.
Mee eens
Wel beter is het om een fles water niet direct met de mond te drinken als er nog andere mensen uit moeten drinken, maar dat lijkt me logisch
Dat is meer een kwestie van etiquette en heeft niets met de 'bedorvenheid' van het water te maken.

Reageer