Fosfateren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

Fosfateren

Ik ben bezig mijn oude motorfiets (een 1942 BSA WDM20) te verduurzamen voor het nageslacht. Eerst alle stalen onderdelen gritstralen en daarna poedercoaten.

Dat stralen duurt lang, en ondertussen krijgen de reeds gestraalde onderdelen alweer snel een laagje vliegroest.

Fosfateren helpt dat proces te vertragen; ik heb enkele liters 85% fosforzuur ter beschikking, maar de vraag is: hoeveel moet ik verdunnen, en hoelang moet ik dompelen, of kwasten? Graag suggesties!

(sorry, als ik 65 jaar geleden beter had opgelet op school had ik deze vraag waarschijnlijk niet hier hoeven te stellen... :D )

Berichten: 13

Re: Fosfateren

Naar mijn idee is een keer of 15 verdunnen een goed begin. Coca Cola heeft zelfs de neiging om grondig te werk te gaan (al duurt dit vaak wel lang(er)..) Trial and error zou mijn aanpak zijn. Echter wil u er op attenderen dat het verdunnen van zuren niet zonder gevaar is (vooral met de volumina die u ter beschikking heeft, "enkele liters". Ik raad u aan om het zuur aan het water toe te voegen, mocht het spatten dan heeft u in ieder geval een grotere verhouding water die uw kant op komt. (Dit zal niet direct gebeuren, maar een gewaarschuwd persoon telt voor twee)

Des te geconcentreerder het zuur, des te sneller/aggresiever zal de gewenste reactie plaatsvinden. Natuurlijk aan u om te overzien waar u vertrouwen mee heeft. Ik ben geen ervaringsdeskundige op het gebied van roest verwijdering met zuren..

Succes!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Fosfateren

Begin altijd met een stuk metaal dat van geen cosmetisch of technisch belang is of dat gemakkelijk vervangen kan worden (een bout of moer bijvoorbeeld). Mocht het etsen mis gaan dan is er geen vitaal onderdeel verloren.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 21

Re: Fosfateren

Dank voor de suggesties. CocaCola is inderdaad een soms gebruikt ontroestings-middel maar dat kleeft zo na afloop! Ook is molasse bekend voor ontroesten, maar dat duurt erg lang, eigenlijk alleen geschikt voor zeer delicate onderdelen (en nog kleveriger...).

Voor een beter resultaat schijnt een toevoeging van zink in een of andere vorm gebruikt te worden, maar mijn webzoektocht hiernaar heeft geen resultaat opgeleverd; iemand die hierover iets kan vertellen?

Reageer