gietzeep maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

gietzeep maken

ik zoek een chemicus die het leuk vindt om een nieuwe soort gietzeep maken heb enkele ideeen maar mis zelf de scheikundige achtergrond

contact <table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Knip</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Kurt

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Geen e-mailadressen in posts. Men kan je mailen via je profiel.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: gietzeep maken

Gietzeep (het woord is voor zover ik kan nagaan ruim tien jaar geleden door mij bedacht als vertaling voor het Engelse Melt and Pour Soap ;)) is een zeepachtig product dat gesmolten en gegoten kan worden. Het bestaat meestal uit:

zeep (en dan de echte, dus Na/K zouten van vetzuren)

polyolen

andere surfactants

hulpstoffen voor de stabiliteit

Meer basaal is het een oplossing van zeep in polyolen. Hierdoor is de substantie doorschijnend en smeltbaar. De andere surfactants zijn bedoeld om het reinigend vermogen op te krikken.

Probleem met gietzeep is vaak dat de gegoten zeep nat wordt of blijft doordat het hoge aandeel polyolen water uit de lucht (of de gietzeep zelf) aantrekt. Dit probleem is niet helemaal op te lossen, maar verscheidene fabrikanten zijn er (na ongetwijfeld veel experimenteren) in geslaagd een redelijk stabiele gietzeep te maken die niet al te hygroscopisch is. Dat is de voornaamste uitdaging, denk ik, voor iedereen die gietzeep wil maken.

In de cosmetica industrie heet het overigens meestal "hot melt soap".

Ik ben benieuwd wat het voor nieuwe soort zou moeten worden.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer