Bufferwerking

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 48

Bufferwerking

Hallo,

Ik ben al enkele dagen bezig met bufferwerking, en ik heb bevestiging nodig op mijn redeneringen...

In mijn cursus staat dat de bufferwerking optreedt wanneer er in oplossing een ZWAK ZUUR met zijn GECONJUGEERDE BASE aanwezig zijn.

Dit wil dus bvb zeggen:

H2CO3 + H2O ==> HCO3- + H3O+

Dus als men nu zuur (H+) zou toevoegen aan deze oplossing zou het evenwicht naar rechts verschuiven omdat er diwaterstofcarbonaat (namelijk door HCO3- + H+) gevormd wordt, correct?

En als men dus base (OH-) zou toevoegen zou het evenwicht ook naar rechts verschuiven omdat er water (H3O+ + OH-) gevormd wordt, correct?

En bvb CH3COOH + NaOH ==> CH3COONa + H2O

Hierbij is er dus geen bufferwerking, aangezien er geen geconjugeerde base van het azijnzuur aanwezig is, correct?

Alvast bedankt!

Groetjes ;)

Berichten: 150

Re: Bufferwerking

Bij een buffer spreek je over een reversibel systeem, dus zou het beter zijn die reactiepijl te vervangen door een dubbele pijl.

Je redenering is correct, maar je past het niet goed toe op de verschuiving van het evenwicht... Eén van beide was fout, probeer zelf even uit te zoeken welke...

Azijnzuur kan wél een buffer vormen, want er is wél een geconjugeerde base aanwezig, namelijk het acetaat ion.

Berichten: 48

Re: Bufferwerking

Azijnzuur kan met zijn zout (natriumacetaat) inderdaad een buffer vormen, alleen begrijp ik niet hoe dit in werkelijkheid eruit ziet... Daar bedoel ik dus mee:

je voegt azijnzuur toe in een bekerglas (vloeibaar) daarbij doe je dan natriumacetaat (vloeibaar) maar hoe kan natriumacetaat nu splitsen in zijn ionen als er geen water aanwezig is? Ik begrijp gewoon niet goed hoe het in zijn werking gaat...

Tevens het verschuiven van de evenwichtsligging is me ook een raadsel...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bufferwerking

Omdat het oplossingen van beide stoffen zijn. Of een azijnzuuroplossing die al deels door NaOH geneutraliseerd is.

Berichten: 48

Re: Bufferwerking

Sorry, maar ik ben niet mee...

Berichten: 150

Re: Bufferwerking

Er is wel altijd water aanwezig in een oplossing. (althans in de meeste oplossingen)

Stel je gebruikt een NaAcetaatoplossing van 1M: je hebt dus 1 mol NaAcetaat per 1L oplossing (zijnde: volume water EN NaAcetaat).

Berichten: 48

Re: Bufferwerking

en hoe zit het dan met vloeistoffen? is daar ook altijd water in?

Berichten: 150

Re: Bufferwerking

Euu? Gaat dit wel nog over buffers?

Kan je eens duidelijk je probleem situeren aub, dan kunnen we je beter helpen :)!

Berichten: 48

Re: Bufferwerking

1. ik begrijp niet dat natriumacetaat in zijn ionen splits zonder aanwezigheid van water (nu opgelost, maar nu zit ik met het idee dat in elke vloeistof ook water aanwezig moet zijn?)

2. bufferwerking met diwaterstofcarbonaat en zijn geconjugeerde base met de daarbij verbonden evenwichtsverschuiving is voor mij een raadsel

Berichten: 150

Re: Bufferwerking

1. Ik denk dat je het begrip vloeistof-oplossing wat verwart. Een oplossing is een 'vloeistof' omdat het vloeibaar is, maar daarom is niet elke vloeistof een oplossing. Het is correct om te zeggen dat elke OPLOSSING bestaat uit de opgeloste stof (azijnzuur) en een oplosmiddel (Water in de meeste gevallen).

Zuiver H2O bij kamertemperatuur is vloeibaar, dus mogen we het een vloeistof noemen, maar zolang er niks is in opgelost, is er geen sprake van een oplossing.

Hopelijk heb ik het wat duidelijk uitgelegd...

2. ik neem gewoon even je vergelijking die je eerst postte:

H2CO3 + H2O <==> HCO3- + H3O+

Je redenering was volledig juist: Bij toevoegen van H+ zal er H2CO3 gevormd worden. Als je kijkt naar de reactievergelijking, zie je dat het evenwicht verschuift naar links. (want er wordt meer H2CO3 gevormd!)

Bij toevoegen van base (H2O) zal er meer HCO3- gevormd worden. Het evenwicht wordt verschoven naar rechts.

Berichten: 48

Re: Bufferwerking

Oke. Dat is duidelijk.

Bedankt!

Berichten: 29

Re: Bufferwerking

Zwavelzuur is wel degelijk een oplossing. Een oplossing van 100% zwavelzuur is niet verkrijgbaar, enkel oplossingen (al da niet geconcentreerd) van zwavelzuur in water.

Dit geldt overigens niet enkel voor zwavelzuur, maar bvb ook voor zoutzuur en salpeterzuur.

Berichten: 150

Re: Bufferwerking

Geen probleem, vergeet wel niet dat deze hele uitleg onder voorbehoud is hé, er is momenteel niemand anders die dit kan bevestigen, maar ik heb een sterk vermoeden dat dit juist is :P .

Reageer