onbekend gas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 47

onbekend gas

Hallo,

bij proeven bij ons op school hebben we een natriumcarbonaatopl. en een natriumsulfaatopl. we voegen aan beiden een bariumchlorideopl. toe. hierbij krijgen we bij beiden een witte suspentie. als we ook zoutzuur toevoegen blijven beide oplossingen troebel maar bij natriumcarbonaat lijkt er een soort ''zalm''geurige gas te ontstaan.

kan dit kloppen en welke stof is dat gas??

Alvast bedankt.

Berichten: 3.145

Re: onbekend gas

Dat "zalm" geurige is gewoon zout in water dat je ruikt (in de vorm van hele kleine druppeltes die los komen uit de borrelende oplossing). Ik zal je als tip geven dat het gas dat gevormd wordt reukloos is en in oplossing met water een heel zwak zuur geeft. Je zou dan zelf toch wel moeten kunnen bepalen welk gas het is.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: onbekend gas

Het gevormde bariumcarbonaat en bariumsulaat zullen inderdaad beide neerslaan. (slecht oplosbaar in water).

Bij bariumcarbonaat (=base) een zuur gooien betekent dat er CO2 vrij komt. Dat verklaart het gas, maar dat is toch echt geurloos. Misschien ruik je ook nog wat zoutzuur, maar of dat nou zalmgeurig te noemen.

Dat is mijn inziens wat er gebeurt, de geur kan ik dus niet verklaren..

Gebruikersavatar
Berichten: 47

Re: onbekend gas

Oké dat kan een boel verklaren. en ik neem aan dat er bij het sulfaat geen geen gas ontstaat aangezien H2SO4 gelijk in HSO4 oplost en geen evenwicht tot SO2 vormt.

héél erg bedankt!

Reageer