Verdunnen accuzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Verdunnen accuzuur

Beste mensen,

Ik wil accuzuur (37% zwavelzuur) gebruiken om zaden van een vleesetende plantensoort mee te behandelen. Deze zaden hebben een harde laag, die door dit zuur wordt aangetast. Wat het kiemingspercentage drastisch opvoert.

Ik weet dat men dit doet met 4% zwavelzuur. Nu heb ik zelf op school wel wat scheikunde gehad maar toch kom ik er niet helemaal uit.

Ik heb dus 37% zwavelzuur wat ik wil verdunnen tot 4% zwavelzuur. Hoeveel delen accuzuur/water moet ik dan mengen?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten,

Ries

P.S. Ik zie net dat ik dit bericht niet op de goede plek heb gepost, excuses hiervoor.

Re: Verdunnen accuzuur

9 x verdunnen en altijd het zuur toevoegen aan het water anders kunnen er ongelukken gebeuren.

80 ml water en 10 ml zuur toevoegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Verdunnen accuzuur

Ik zou 80 g water en 10 g zuur gebruiken... de fout is niet heel groot want die zaden reageren toch wel maar we praten wel over massa%

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verdunnen accuzuur

37% vind ik toch typisch een massa-% voor geconcentreerd zoutzuur. Weet je zeker dat je je niet vergist. Overigens slaat chemlvl 5 op een voltooide chemische hbo opleiding ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Verdunnen accuzuur

sommige websites gevern inderdaad 37 % aan.

Het zou dus kunnen kloppen wat de vraagsteller opgeeft.

Maar desalniettemin kan ik 'Fuzzwood' ook volgen in zijn opmerking naar zoutzuur toe. inderdaad ,37% is een waarde die bij zoutzuur veel voorkomt.

Reageer