Springen naar inhoud

Verdunnen accuzuur

• Log in om te kunnen reageren

Carni

Carni

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2012 - 21:33

Beste mensen,

Ik wil accuzuur (37% zwavelzuur) gebruiken om zaden van een vleesetende plantensoort mee te behandelen. Deze zaden hebben een harde laag, die door dit zuur wordt aangetast. Wat het kiemingspercentage drastisch opvoert.

Ik weet dat men dit doet met 4% zwavelzuur. Nu heb ik zelf op school wel wat scheikunde gehad maar toch kom ik er niet helemaal uit.

Ik heb dus 37% zwavelzuur wat ik wil verdunnen tot 4% zwavelzuur. Hoeveel delen accuzuur/water moet ik dan mengen?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten,

Ries

P.S. Ik zie net dat ik dit bericht niet op de goede plek heb gepost, excuses hiervoor.

Veranderd door Carni, 14 februari 2012 - 21:35

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 14 februari 2012 - 21:59

9 x verdunnen en altijd het zuur toevoegen aan het water anders kunnen er ongelukken gebeuren.
80 ml water en 10 ml zuur toevoegen.

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2012 - 10:10

Ik zou 80 g water en 10 g zuur gebruiken... de fout is niet heel groot want die zaden reageren toch wel maar we praten wel over massa%

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 februari 2012 - 23:16

37% vind ik toch typisch een massa-% voor geconcentreerd zoutzuur. Weet je zeker dat je je niet vergist. Overigens slaat chemlvl 5 op een voltooide chemische hbo opleiding ;)

Veranderd door Fuzzwood, 16 februari 2012 - 23:16

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 februari 2012 - 08:57

sommige websites gevern inderdaad 37 % aan.
Het zou dus kunnen kloppen wat de vraagsteller opgeeft.

Maar desalniettemin kan ik 'Fuzzwood' ook volgen in zijn opmerking naar zoutzuur toe. inderdaad ,37% is een waarde die bij zoutzuur veel voorkomt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures