Uv-detector bij HPLC

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

Uv-detector bij HPLC

Hallo ik heb een vraagje betreffende de werking van een UV-detector bij HPLC. Wanneer de moleculen de kolom verlaten worden deze waargenomen door deze UV-detector maar wat meet deze precies? enkel de transmissie I/I0?

Anders geformuleerd waar staat de piek die op het chromatogram verschijnt voor? Transmissie? Extinctie? molaire extinctiecoëfficient? of gewoon de concentratie? Ze zijn allemaal recht-evenredig aan elkaar lijkt me dus voor een concentratiebepaling zou het niet uit maken toch? Iemand die voor mij alles even op een rijtje kan zetten hoe het werkt bij HPLC? (niet aan de hand van UV/vis spectrometrie maar echt bij HPLC) bij voorbaat dank!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Uv-detector bij HPLC

Je meet gewoon vast bij één golflengte. Wat er gemeten wordt is absorbantie (of transmissie? hmm...).

Concentratiebepalingen doe je steeds via één of andere kalibratie, dus de exacte aard van dat signaal is niet zo van belang.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 76

Re: Uv-detector bij HPLC

De detector meet natuurlijk de transmissie, maar de absorptie kan hier makkelijk uit berekend worden.

De mol ext coefficient is de hoeveelheid straling die 1 mol stof absorbeert, dit is niet evenredig met het bovenstaande.

Daarnaast, wat vind je nu het verschil tussen een UV detector van de HPLC en een UV/vis spectrometer? De HPLC detector is niet veel anders dan een UV/vis spectrometer achter een kolom geplakt...

Reageer