CO2 opvangen en meten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

CO2 opvangen en meten

Hallo,

Voor ons profielwerkstuk wilden wij de emissie van CO2 en CO meten bij de verbranding van bepaalde stoffen. Hoe moeten wij de vrijkomende CO2 en CO bij de verbranding opvangen en meten? Aangezien het gassen zijn, ontsnappen ze gelijk. Verder hebben we nu een CO2 en CO meter.

Bij voorbaat dank voor de hulp

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: CO2 opvangen en meten

Normaal gesproken maak je dan een gasdicht systeem met bijvoorbeeld een injectiespuit waar het ontstane gas in kan stromen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: CO2 opvangen en meten

Dat is nou juist het probleem, wij hebben niet de spullen en de capaciteiten om zo'n gesloten systeem te maken. We hebben we enkele suggesties gehad, maar die waren voor onze doen veel te gecompliceerd. Is er misschien een makkelijkere manier die iedereen, met een beetje handigheid, gewoon kan doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: CO2 opvangen en meten

Wat voor suggesties heb je al gehad dan?

Met die spuit is al zo ongeveer as simple as it gets...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 5

Re: CO2 opvangen en meten

Wij hebben suggesties gehad als dat we het in een fles of iets anders moesten afsteken, en dan een ballon om die fles. Het gas zou dan in de ballon komen, en als je daarvan het volume wist, kon je uiteindelijk met metingen en stukje berekening uitkomen op hoeveel gas CO2 of CO er was vrijgekomen. Verder hebben we eigenlijk ook nog niet echt nuttige tips gehad, dus ik hoopte dat ik hier nog wat suggesties zou kunnen krijgen.

Maar hoe moet je dat met die injectiespuit dan doen? Ik snap namelijk nog niet helemaal hoe dat in elkaar zit...

Berichten: 5

Re: CO2 opvangen en meten

Het grootste probleem voor ons is nu eigenlijk om het gas op te vangen en daarmee representatieve cijfers mee aan te kunnen tonen. Als iemand nog andere suggesties heeft, of weet hoe je dit eventueel zou kunnen berekenen, zouden we dat ook zeer fijn vinden.

Re: CO2 opvangen en meten

Wat zou denken van een gevulde maatcylinder op zijn kop in een bak met water en het gas erin leiden. Met de waarden van je meters zou je dan de volumes moeten kunnen berekenen.

En denk eraan met een smalle hoge cylinder meet je nauwkeuriger als met een brede smalle. ;)

Berichten: 5

Re: CO2 opvangen en meten

Ja zo iets hadden ook al gesuggereerd gekregen. Maar even paar vragen hierover: Met wat vul je dan die maatcilinder? Gewoon water?

En hoe leidt je het gas erin? Ik zie nu namelijk eventjes niet in hoe dat moet... sorry :oops:

Berichten: 20

Re: CO2 opvangen en meten

En zullen de CO2 en CO bij deze methode niet gedeeltelijk oplossen in water zodat je afwijkende resultaten verkrijgt?

Reageer