Metaalsmaak

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 124

Metaalsmaak

Volgens de huidige inzichten hebben we 5 smaken, namelijk zoet, zuur, zout, bitter en, recent ontdekt: umami.

Echter, iedereen weet wat metaalsmaak is. Deze past bij geen van deze vijf: niet zoet, niet zout, niet zuur, niet bitter en niet umami. Bestaat er misschien nog een zesde soort smaak? Of wordt metaalsmaak door iets anders veroorzaakt? Weet iemand daar soms meer over?
Gij zult niet: - stelen - bedriegen - liegen - geweld gebruiken - moorden ...WANT DE STAAT DULDT GEEN CONCURRENTIE!

Gebruikersavatar
Berichten: 232

Re: Metaalsmaak

ik heb wel is metaal geproefd :P volgens mij is dat aardig zuur :roll:
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Metaalsmaak

Zijn metalen niet basisch ? :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Metaalsmaak

een metaal op zich kan niet basisch of zuur zijn. Een metaal bevat geen H+ of OH-.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Metaalsmaak

een metaal op zich kan niet basisch of zuur zijn. Een metaal bevat geen H+ of OH-.


Jah ok dat begrijp ik, maar had het geen basische eigenschappen ofzoiets ? Ik dacht ooit ergens gehoord te hebben metalen een connectie hebben met basen :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metaalsmaak

zou metaalsmaak nog iets te maken kunnen hebben met een voltaisch effect van een metaal in contact met tongweefsel enerzijds en speeksel anderzijds?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metaalsmaak

http://www.telephonecollecting.org/feeling.htm
In 1752 Sulzer remarked that "if you join two pieces of lead and silver, then lay them upon the tongue, you will notice a certain taste resembling that of green vitriol2, while each piece apart produces no such sensation." This galvanic taste, not then suspected to have any connection with electricity, may be experienced by placing a silver coin on the tongue and a steel pen under it, the edges of them being brought into metallic contact. The same taste is noticed if the two wires from the poles of a voltaic cell are placed in contact with the tongue.


Dus bij zuivere metalen zou het niet moeten werken, behoudens reactie met andere metalen in je mond (vullingen, kronen)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 31

Re: Metaalsmaak

is het niet als je een 9-Volt batterij tegen je tong drukt dat je net dezelfde smaak krijgt? kan het dus niet zijn dat een metaal reageert met een stofje in het speeksel ? misschien met de "elektrolyten" ? en zo ook ene elektrische lading vorm zodat hij de tong op dezelfde manier gaat prikkelen?

"Een elektrolyt is het medium dat de verbinding vormt tussen de twee polen (anode en kathode) van een elektrochemische energiedrager (een batterij, elektrolytische condensator of brandstofcel).

Elektrolyten zijn samengestelde stoffen die in een oplossing of in gesmolten toestand geheel of gedeeltelijk in ionen splitsen en de elektrische stroom geleiden." (bron:www.wikipedia.be)

PS

waarom proef je deze metaalsmeek niet bij een metalen lepel, vork, mes,... ??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metaalsmaak

PS  

waarom proef je deze metaalsmaak niet bij een metalen lepel, vork, mes,... ??
Voor de zekerheid zouden we deze vraag in het scheikundeforum moeten stellen, maar ik vermoed dat het zou kunnen zijn omdat de metalen die we voor het bestek gebruiken (tegenwoordig meestal roestvaststaal) weinig reactief zijn. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Metaalsmaak

Als je bestek van ijzer, lood of koper gebruikt proef je het wel :roll:
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 31

Re: Metaalsmaak

dus dan heeft het met het metaal te maken, maar kunnen we dan besluiten dat de smaak komt van een kleine elektrische lading die word opgewekt ?

PS

loden bestek, is dat wel een goed idee ? :roll: :P

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Metaalsmaak

Loden bestek wordt naar mijn weten vroeger gebruikt. Ik zou het niet aanraden om te gebruiken, het kan volgens mij wel.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Metaalsmaak

maar kunnen we dan besluiten dat de smaak komt van een kleine elektrische lading die word opgewekt ?
Definitieve conclusie lijkt me voorbarig. De hypothese is geopperd, en vooralsnog niet verworpen. :roll:

smaakpapillen worden geprikkeld als je een elektrische stroom over je tong laat lopen. Maar alle keren dat ik dat deed, deed ik dat met metalen elektroden. Weiswaar roestvaststalen, waarvan we concludeerden dat die niet zouden smaken (RVS bestek), maar toch. Misschien moet de tongproef eens "herhaald" worden met koolstofelektroden.

En misschien ook met ongelegeerde metalen in een een mond zonder vullingen of kronen.

En misschien is het wel gewoon een zoutlaagje (oxide) op een metaal dat oplost in speeksel en dat metaalsmaak veroorzaakt wordt door het zout.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Metaalsmaak

Vroeger gebruikte men wel borden van lood. Men dacht toen dat tomaten giftig waren, dat kwam omdat het zuur van de tomaat het lood liet oplossen (resultaat: loodvergiftiging).
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Reageer