ph partitietheorie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 37

ph partitietheorie

Beste,

In onze cursus zien we een heel stuk over de pH-parititetheorie.

Hierbij wordt adhv grafieken uitgelegd dat:

-zure geneesmiddelen beter geabsorbeerd worden naarmate de ph lager is en de pka LAGER

-alkalische geneesmiddelen worden beter geabsorbeerd wanneer de ph hoger is en de pka HOGER is

Wat betreft de pH snap ik dit: zure en alkalische geneesmiddelen worden goed geabsorbeerd wanneer ze niet geladen zijn, maar dan zou je bij een zuur geneesmiddel toch moeten zeggen dat deze beter wordt opgenomen als z'n pka hoger is? Ik heb toch altijd zo gedacht dat je zuur bij een ph rond z'n pka een proton afgeeft, dan is ie toch geladen en dan kan hij niet meer worden opgenomen toch?

Ik versta dit dus echt niet zo goed...

Kan iemand mij helpen?

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ph partitietheorie

Ik ben geen bioloog of biochemicus, maar ik denk dat ik hier wel een mouw aan kan passen.

Er is voor zwakke zuren en zwakke basen altijd een evenwicht tussen de twee vormen.

De partitietheorie stelt dat het transport door het membraan afhangt van de concentratie van de ongeladen vorm. Maar het gaat niet alleen om transport, maar om partitie (verdeling tussen de twee kanten van het membraan). Als er aan de andere kant van het membraan een andere pH is, dan kun je ook uitrekenen hoeveel er daar ongeladen is, en afhankelijk van de concentratie aan de ongeladen vorm aan de andere kant zal er ook terugtransport optreden.

Voor de hoogste opname moet je natuurlijk zorgen voor een goed transport, en een slecht terugtransport.

Het transport van medicijnen vindt plaats naar bloed. Bloed heeft een pH van ca. 7,4. Als je zuur een lage pKa heeft zal het bij pH 7,4 helemaal zijn geïoniseerd en dus niet meer terug kunnen door het membraan.

Reageer