Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 116

Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Gisteren werd het zestiende Groot Dictee uitgezonden. Zo'n exercitie leidt altijd weer tot nieuwe vragen over het nut van bepaalde regels, maar ook over het nut van bepaalde woorden(combinaties) die in de Van Dale zijn opgenomen.

Het is natuurlijk bekend dat de Nederlandse taal heftig beïnvloed is door andere talen, maar heeft het nou echt enige meerwaarde om dingen als: dolce far niente, idee-fixe en sex-appeal deel uit te laten maken van het Nederlands? Nu krijg je het belachelijke scenario dat we idee-fixe zonder accent aigu op de eerste 'e' van idee (idée) gaan schrijven, zoals het in het Frans is, omdat we het zogenaamd hebben vernederlandst. Tegelijkertijd vernederlandsen we sex appeal half: We zetten er wel een koppelteken tussen, maar we gebruiken niet de Nederlandse schrijfwijze voor seks, want dan zou het seks-appeal of iets dergelijks moeten worden en blijkbaar is dat dan weer raar :P .

In plaats van al die toevoegingen van woorden aan het Nederlands, zouden er eens wat nutteloze leenwoorden (m.a.w. woorden waar een perfect dekkend echt-Nederlands woord voor bestaat) moeten worden uitgemikt.

Dixi

:roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Leenwoorden hou je niet tegen, ook al bestaan er goede nederlandse woorden voor. Hefschroefvliegtuig heeft hopeloos verloren van helicopter, en meer van die woorden gaan dezelfde kant op. Op zich niet erg, zolang alle sprekers weten waar het over gaat. Dat is het doel van taal.

Ik ben er overigens groot voorstander van die leenwoorden in hun eigen schrijfwijze te laten staan, totdat het in de spreektaal verandert. Omdat elektriciteit uit het Grieks komt zijn we het terug met een K gaan schrijven. En waarom knoeien aan medeklinkers en streepjes/accenten, en die on-Nederlandse klinkers (streepje fout zeker?) en klinkercombinaties overeind houden?

Doe het goed, of doe het niet. Dankzij die "taalkundigen" wordt het Dictee hoe langer hoe meer een kwestie van het kunnen snappen van vage regeltjes, uitzonderingen, geforcerd vernederlandste schrijfwijzen en het kunnen bijhouden van vijfjaarlijkse ONNODIGE veranderingen. Eigenlijk te idioot voor woorden. Er staan nu al fouten in het Groene Boekje...... HAHAHAHAHAHAHA
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Mijn belangstelling voor de Nederlandse taal is door het geleuter met de schrijftaal compleet verdwenen.

Berichten: 74

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Het is inderdaad voor een groot deel geleuter :D

Hoe meer regeltjes van de Nederlandse taal ik erbij leer, hoe minder belangstelling ik er voor heb. Vooral omdat wat ik nu fout schrijf over 50 jaar misschien hetzelfde spel, maar goed schrijf......

Die lui die de geschreven taal op deze ongestructureerde en onvoorspelbare manier veranderen moeten absoluut geboycot worden :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Ik kan zelf niet zeggen dat ik interesse verlies. Alleen wordt het er idd niet makkelijker op wat bij mij ook frustratie tot gevolg heeft omdat ik, hoe ik ook mijn best doe, de logica in sommige wijzigingen gewoon niet kan ontdekken.

Toch zou ik er zelf niet aan willen staan. Ik moet er niet aan denken om zelf een beslissing te moeten nemen over het hoe en wat aan te passen in de spelling van een taal. Je zou je daarbij kunnen afvragen hoe zo'n proces van verandering in z'n werk gaat. Het idee dat bij mij opdoemt is dat men hier te maken heeft met een groot aantal verschillende meningen en daardoor compromissen sluit. Moet er niet eigenlijk een soort spellings-dictatuur komen?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Moet er niet eigenlijk een soort spellings-dictatuur komen?
Ik stel me bij deze kandidaat om dictator te worden. Als verkiezingsbelofte zweer ik bij alles wat mij heilig is dat ik een verlicht despoot zal wezen, en er naar zal streven het Groene Boekje terug te brengen tot een groen A4-foldertje.

Code: Selecteer alles

                   Stem op Jan 

          voor ruggegraat en zonneschijn,

             en pannekoeken uit de pan,

           spelling kan zo simpel zijn.....
8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 116

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Leenwoorden hou je niet tegen, ook al bestaan er goede nederlandse woorden voor. Hefschroefvliegtuig heeft hopeloos verloren van helicopter, en meer van die woorden gaan dezelfde kant op.
Dat is zeker waar. Ik had mijn defintie van nutteloze leenwoorden dus moeten aanscherpen, want het moge duidelijk zijn dat helikopter niet nutteloos is, ondanks het Nederlandse 'alternatief'. Het lijkt me echter nog steeds een goed idee om flink wat van die archaïsche niet-ingeburgerde Franse, Duitse, Italiaanse en Engelse zinsdelen uit het Nederlands te mikken. Dat de Van Dale steeds lijviger wordt is niet noodzakelijkerwijs een teken van een gezonde taal.

Ik steun je campagne trouwens maar niet, want de tussen-n is een van de weinige veranderingen van de laatste tijd die ik nuttig vond, maar succes :roll: .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Ik ben een voorstander van pannekoeken enz., niet vanuit de gedachte dat dat logischer is of zo, maar vanuit de gedachte dat ik heel weinig mensen ken die tussen-ennen ook inderdaad uitspreken. Zelfs de eind-n in meervoudsvormen hoor je weinig in de praktijk.

Ik denk dat, over tussenklanken gesproken, de tweede lettergreep van pannekoek al helemaal een tussenklank is. (Eng. pancake, Du. Pfannkuche), dus om die nou uit te gaan breiden met nog een extra -n komt me geforceerd over. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 74

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Ik ben een voorstander van pannekoeken enz., niet vanuit de gedachte dat dat logischer is of zo, maar vanuit de gedachte dat ik heel weinig mensen ken die tussen-ennen ook inderdaad uitspreken. Zelfs de eind-n in meervoudsvormen hoor je weinig in de praktijk.


Sterker nog, de -n mag officieel niet uitgesproken worden. Tenminste, dat heeft mijn oud-nederlands leraar ooit gezegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Allemaal onzin..

Nationaal dictee gewoon afschaffen!

Er zijn heel wat nuttiger dingen in het leven.

Ik vind het trouwens weer een typerend slaafse Vlaamse houding om dan weer telkens uit te blinken in iets waar wij Brabanders absoluut niet meer op zitten te wachten!

Berichten: 116

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Ik vind het trouwens weer een typerend slaafse Vlaamse houding om dan weer telkens uit te blinken in iets waar wij Brabanders absoluut niet meer op zitten te wachten!


Je slachtofferpraat is haast als parodiërend op te vatten, maar ik vrees dat dat niet strookt met je intenties.

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Ik vind het trouwens weer een typerend slaafse Vlaamse houding om dan weer telkens uit te blinken in iets waar wij Brabanders absoluut niet meer op zitten te wachten!


Je slachtofferpraat is haast als parodiërend op te vatten, maar ik vrees dat dat niet strookt met je intenties.


Ik vind dat je nogal aanmatigend gedraagt.

Gewoon wat dimmen!

Berichten: 116

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Aanmatigend in de orde van 'Wij Brabanders...' (i.e. Ik spreek wel even voor alle Brabanders) of van een iets mindere orde?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Heren, u heeft beide groot gelijk. :roll:

Mag het dan nu weer terug over Dictee / spelling? :wink:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Het Groot Dictee der Nederlandse Taal

Jan van de Velde schreef:Heren, u heeft beide groot gelijk.   :roll:  

Mag het dan nu weer terug over Dictee / spelling? :wink:
Nee, daar mag een slotje op.

Dictee afschaffen..

Erover discussiëren is tijdverspilling sinds alweer de zoveelste verandering van de spelling.

Nederland! Let op uw saeck!

Komt in opstand tegen de taalpolitie!

----

P.S. Ik stoorde me aan de uitdrukking "slachtofferpraat".

Ik heb het over een Brabants oprukken naar de rest van Nederland!

Houdoe!

Reageer