Hydrolyse waarbij niet direct glucose ontstaat (koolhydraten)

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

Hydrolyse waarbij niet direct glucose ontstaat (koolhydraten)

Hey allemaal,

Ik was bezig met het doornemen van de stof scheikunde.

Hier in mijn boek staat, dat de hydrolyse van een koolhydraat meestal eindigt in glucose.

Maar is het dan zo dat koolhydraten dan als het niet tot glucose kan reageren, het reageert tot een koolhydraat dat wel kan reageren tot glucose?

Zo ja, hoe moet je weten welk koolhydraat er dan ontstaat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Hydrolyse waarbij niet direct glucose ontstaat (koolhydraten)

Maar is het dan zo dat koolhydraten dan als het niet tot glucose kan reageren, het reageert tot een koolhydraat dat wel kan reageren tot glucose?
Inderdaad.
Zo ja, hoe moet je weten welk koolhydraat er dan ontstaat?
Dat kun je met deze informatie niet weten.

Voor de hydrolyse van zetmeel is behalve natuurlijk water ook een enzym nodig. Een enzym is een bio-katalysator.

Het soort enzym bepaalt hoe de afbraak plaatsvindt. En de reactietijd hoe ver de afbraak gaat.

Zo splists het enzym alfa-amylase de keten in kortere stukken, beta-amylase de keten alleen in stukjes van twee (maltose) en maltase splitst maltose in twee glucose moleculen.

Wat er ontstaat hangt dus af van het soort enzym en hoever de hydrolyse verloopt hangt af van de reactietijd.

Berichten: 329

Re: Hydrolyse waarbij niet direct glucose ontstaat (koolhydraten)

Nog een vraagje, in mijn boek staat aangegeven dat de hydrolyse van zetmeel zo wordt opgeschreven:

(C5H10O10) + n H2O -----> n C6O12H6 Maar in mijn boek staat bietsuiker (sacharose) zonder haakjes aangegeven en zonder letters.

Mag je bij die van bietsuiker ( per 1 bietsuiker en 1 watermolecuul, ontstaan 2 glucose moleculen invullen:
(sacharose)n + (water)n---> 2n(glucose)?

Ik begrijp dat het alleen mag met een lange rij aan elkaar geplakte moleculen, maar mocht dit zo zijn, mag het dan zo gedaan worden?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Hydrolyse waarbij niet direct glucose ontstaat (koolhydraten)


Nog een vraagje, in mijn boek staat aangegeven dat de hydrolyse van zetmeel zo wordt opgeschreven:

(C5H10O10) + n H2O -----> n C6O12H6
Dit klopt toch niet. Kijk er nog eens naar.

1 bietsuiker en 1 watermolecuul, ontstaan 2 glucose moleculen
Dit is ook niet juist. Kijk er ook nog eens naar.

(sacharose)n + (water)n---> 2n(glucose)?
Nee, het gaat hier om één sacharose molecuul dus laat je de n, die een groot aantal betekent, weg.

Er ontstaat overigens uit sacharose niet twee glucose moleculen.

Berichten: 329

Re: Hydrolyse waarbij niet direct glucose ontstaat (koolhydraten)

Margriet schreef: za 12 mei 2012, 16:04
Dit klopt toch niet. Kijk er nog eens naar.[/size][/size]

Volgensmij wel, als je n aantal zetmeel moleculen hebt en n aantal watermoleculen er n aantal glucose ontstaan, zo staat het letterlijk in mijn boek.

Dit is ook niet juist. Kijk er ook nog eens naar.

En in mijn boek staat het ook letterlijk

C11H22O11+ H2O ---> 2 C6H12O6

Nee, het gaat hier om één sacharose molecuul dus laat je de n, die een groot aantal betekent, weg.

Er ontstaat overigens uit sacharose niet twee glucose moleculen.



Ik richte ook niet op dat het lang is, maar meer op als het langer zou zijn, dat je het mocht gebruiken in die verhoudingen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Hydrolyse waarbij niet direct glucose ontstaat (koolhydraten)

Over sacharose.

Sacharose is een disacharide, formule C12H22O11.-

Sacharose is gewoon de suiker thuis in de suikerpot en komt uit suikerriet of uit suikerbiet.

Als sacharose wordt gehydrolyseerd ontstaat uit één molecuul sacharose en één molecuul water, één molecuul glucose en één molecuul fructose.

Polysacharose bestaat niet. De bouw van een sacharose molecuul is zodanig dat het geen ketens kan vormen. Dit in tegenstelling tot glucose of maltose dat dat wel kan en zo amylose (zetmeel) kan vormen.

Het lijkt me verder, omdat polysacharose niet bestaat, dan ook niet zinvol om naar een reactievergelijking te kijken van de hydrolyse van polysacharose.

Reageer