Waarom zijn de kleuren van een scherm raar als je het van onder bekijkt?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

Waarom zijn de kleuren van een scherm raar als je het van onder bekijkt?

Beste wsf-leden,

Ik vroeg me af hoe het komt dat als je bij bijvoorbeeld een tv of computer, van onderen bekijkt, het opeens in allemaal rare kleurtinten wordt weergegeven.

Daarvoor heb ik een schets gemaakt.

Als je naar een foto kijkt op de computer, en jouw ogen zijn hoek C, en het detail in de foto is hoek B, zie je alles wel in normale kleuren.

Als je ogen hoek D zijn en het detail hoek B, zie je dat detail in een rare tint.

Maar hoe zou dit dan komen?

Waarneming is dat de golflengten veranderen maar de vorm niet.

Maar verder dan dit kom ik niet.

En het valt me trouwens ook op dat als hoek D verder naar beneden zou zitten, de kleuren weer normaal worden.

En dit zet mij dan weer wel aan het denken.

Heeft het misschien te maken met de afstand tussen de aparte kleuren?

Want als je 2 lichtstralen van bepaalde kleuren hebt mengen die tot een andere kleur.

En dus misschien is het dan wel dat als elke aparte kleur die het scherm uitzendt, meer vrije ruimte heeft, om meer te ''ademen'' mengen ze niet.

Klopt dit een beetje?

Berichten: 329

Re: Waarom zijn de kleuren van een scherm raar als je het van onder bekijkt?

Laat maar, bovenstaande redenatie is absoluut fout denk ik.

Berichten: 12.262

Re: Waarom zijn de kleuren van een scherm raar als je het van onder bekijkt?

Het is een stuk minder complex, en ligt aan de constructie van het scherm. LCD schermen met TN panelen hebben sterk last van dit probleem - als je recht naar het scherm kijkt zijn de kleuren zoals ze moeten zijn, maar onder een grote hoek veranderen ze, soms zo erg dat een soort negatief beeld ontstaat. Dit heeft te maken met hoe de sandwitch van polarisatiefilters, transistors en pixels is opgebouwd. Duurdere schermen (bijv IPS panelen) hebben hier veel minder last van en genieten daarom de voorkeur voor fotobewerking, grafisch ontwerp en dergelijke.
Victory through technology

Berichten: 329

Re: Waarom zijn de kleuren van een scherm raar als je het van onder bekijkt?

Ik had al een gevoel dat het aan het scherm lag, immers als je naar een foto kijkt, heb je niet hetzelfde.

Maar wat je daarna zei verwart me nogal wat is een polarisatiefilter?

Reageer