Verband tussen volume en snelheid

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Verband tussen volume en snelheid

Hallo

Ik heb een vraag over de snelheid van revaporisatiestoom in een thermodysnamische condenspot. In de stoomcursus, te vinden op www.scribd.com, staat beschreven dat wanneer een mengsel van heet condensaat en revaporisatiestoom onder de klepschijf van de condenspot passeren de snelheid onder die schijf toeneemt aangezien de revaporisatiestoom een groter volume inneemt dan eenzelfde gewicht aan condensaat.

Is de reden van deze versnelling de hogere kinetische energie van de revaporisatiestoom, of is er een andere verklaring?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verband tussen volume en snelheid

Lijkt me simpelweg omdat er zoals gezegd meer volume door eenzelfde opening moet?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 5

Re: Verband tussen volume en snelheid

Jan van de Velde schreef: zo 27 mei 2012, 13:27
Lijkt me simpelweg omdat er zoals gezegd meer volume door eenzelfde opening moet?
Ik ben er niet zeker van dat dit de verklaring is. Bij jou verklaring zou dit moeten resulteren in een verhoging van druk, op te merken valt dat revaporisatiestoom gevormd wordt door een drukval, dus een verlaging van druk. Ik heb er even de forumule van de kinetische energie bijgehaald: Ekin = 1/2 mv² (m = massa, v = snelheid)

Geeft deze formule niet het verband weer tussen kinetische energie en snelheid of zit ik er naast?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Verband tussen volume en snelheid

Nee, je zit er niet naast.

Geen idee trouwens hoe ik de stoomcursus moet vinden op de link die je gaf?

Niet te idioot grote documenten kun je ook hier gewoon als bijlage uploaden. Wel even "uitgebreid bewerken" inschakelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Verband tussen volume en snelheid

De werking van een thermodynamic steam trap staat op tig websites, bijvoorbeeld op die van fabrikanten Spirax Sarcoen Trouvay & Cauvin
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Verband tussen volume en snelheid

Jan, dit is de link: http://www.scribd.com/doc/62975903/stoomcurcus

Thermodynamische condenspotten worden er behandeld op pagina's 69 t.e.m. 74

Fred, de algemene werking van thermodynamische condenspotten begrijp ik, de stoomcursus is afkomstig van Spirax-Sarco.

In de stoomcursus bij de thermodynamische condenspot word ook melding gemaakt van de dynamische druk, ondermeer dat deze kwadratisch toeneemt met de snelheid. Ik zie hier opnieuw het verband met de formule van kinetische energie.

Het hete condensaat dat door de onderdruk kan condenseren krijgt een groter volume en dus een hogere Ekin. Als echter de formule van kinetische energie moet worden omgezet in functie van snelheid, moet je natuurlijk wel de vierkantswortel van de waarde van de kinetische energie nemen (andere waarden van de formule even buiten beschouwing gelaten). Moet ik het verband tussen snelheid en volume van de stoom in een andere formule zoeken (ideale gaswet, wet van Bernouilli,...)?

Alvast bedankt beide om te reageren.

Berichten: 5

Re: Verband tussen volume en snelheid

Is de verklaring voor de verhoging van snelheid de volgende:

Als de temperatuur in een stoomverbruiker toeneemt stijgt dus ook de druk en daarme de snelheid van de condensaatanvoer in de condenspot (de druk duwt het condensaat uit de verbruiker waardoor de snelheid van het condenaat verhoogt naarmate de druk stijgt).

Hetzelfde geldt voor de revaporisatiestoom: door het groter volume van de stoom stijgt de druk waardoor op analoge wijze de snelheid verhoogt wordt waarmee het mengsel doorheen de condenspot gejaagd wordt.

Klopt dit?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Verband tussen volume en snelheid

De snelheid neemt toe omdat het condensaat door de lagere druk gedeeltelijk verdampt bij het plaatje. Die ontstane revaporisatiestoom zorgt voor een hoge radiale snelheid onder het plaatje en dat veroorzaakt dat Bernoulli-effect zoals beschreven bij figuur VI.3 in de stoomcursus.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Verband tussen volume en snelheid

Fred F. schreef: ma 28 mei 2012, 12:46
De snelheid neemt toe omdat het condensaat door de lagere druk gedeeltelijk verdampt bij het plaatje. Die ontstane revaporisatiestoom zorgt voor een hoge radiale snelheid onder het plaatje en dat veroorzaakt dat Bernoulli-effect zoals beschreven bij figuur VI.3 in de stoomcursus.


Ok, bedankt voor de hulp!

Reageer