Oxidatie messing ringetjes in hoed

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Oxidatie messing ringetjes in hoed

Mijn hoofd behoeft zomers een hoed.

Daar heb ik een hele serie van: regen, sneeuw, zon: ik ben op alles voorbereid.

Een van mijn hoeden heeft vier gaatjes in de hoofdband voor het koord, die afgewerkt zijn met messing ringetjes. Die ringetjes komen in contact met mijn nogal zwetende hoofdhuid en oxideren ("slaan groen uit") als een gek.

Merkwaardig dat een topfabrikant van hoeden dit probleem niet opgelost heeft, met ringentjes die niet oxideren.

Ik neem aan, dat het bepaalde zuren in het zweet zijn, die het koper in de ringetjes aantasten en dat mijn zweet overmatig van dat soort zuren voorzien is, meer dan normaal, anders zou bekend zijn, dat messing hier geen goede oplossing is.

Ik heb geprobeerrd, de ringetjes te lakken (celluloselak), maar dat is geen goede oplossing, omdat je alleen de buiteknat van het ringetje kunt lakken.

Is roestvast staal beter bestand tegen zweet dan messing?

Zo ja, dan zou ik ze kunnen vervangen. Maar RVS is niet tegen alles bestand...

Berichten: 329

Re: Oxidatie messing ringetjes in hoed

Ik heb net even opgezocht op wikipedia.

RVS is roestvast omdat het chroom in het mengsel een laagje van chroomoxide vormen.

Deze oxidehuid is onzichtbaar en voorkomt verdere oxidatie van het materiaal.

Dus RVS zou wel een goede oplossing zijn.

Berichten: 12.262

Re: Oxidatie messing ringetjes in hoed

Het ene roestvrij staal is het andere niet, maar je hebt zeker soorten die bestand zijn tegen zweet - ze maken er ook bodypiercings en dergelijke van.
Victory through technology

Berichten: 7

Re: Oxidatie messing ringetjes in hoed

Benm schreef: ma 28 mei 2012, 13:37
Het ene roestvrij staal is het andere niet, maar je hebt zeker soorten die bestand zijn tegen zweet - ze maken er ook bodypiercings en dergelijke van.
Dat vind ik een heel aardige observatie.

Maar of ik dergelijke ringetjes van dit soort "chirurgisch" staal zal kunnen vinden....
liamgek schreef: ma 28 mei 2012, 10:29
Ik heb net even opgezocht op wikipedia.

RVS is roestvast omdat het chroom in het mengsel een laagje van chroomoxide vormen.

Deze oxidehuid is onzichtbaar en voorkomt verdere oxidatie van het materiaal.

Dus RVS zou wel een goede oplossing zijn.
Ja, Ik meen dat het austenitische RVS-en zijn die niet tegen chloride kunnen. Maar ja , zoek dán maar eens de juiste ringetjes uit...

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Oxidatie messing ringetjes in hoed

Als je al hebt gekeken bij een fourniturenwinkel dan ga eens naar een zeimakerij, daar hebben ze beslist dit soort materialen bestand tegen keukenzout.

Berichten: 12.262

Re: Oxidatie messing ringetjes in hoed

Dat is best een aardige denk ik... als ze ringetjes van dat formaat gebruiken in zeilen op zee zullen die ongetwijfeld behoorlijk bestending moeten zijn tegen zout water, zuurstof, licht en andere narigheid ;)
Victory through technology

Reageer