Kans op contact met buitenaards leven

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Kans op contact met buitenaards leven

Nogal clichematig maar altijd interessant natuurlijk.

Dit is mijn 1e post op dit forum en ik heb gelijk een stelling die ik jullie wil voorleggen; het gaat namelijk om de "window of opportunity" zoals de Engelse taal zo mooi kan omschrijven en het luisteren naar radiogolven.

Persoonlijk geloof ik dat de kans dat er buitenaards leven kan ontstaan zeer groot is. Ons universum is namelijk zeer groot maar is ook bijzonder oud. De mens kan pas met radiogolven communiceren sinds 100 jaar. Daarnaast bestaat de intelligente mens 'pas' 30000 jaar. 30.000 jaar op de 13,7 miljard jaar van ons helaal is natuurlijk, ter vergelijking, een stofje in een kerk.

De stelling; de mens zal nooit contact maken met buitenaardsen omdat de kans (3 / 1.370.000 kans) te gering is dat er tegelijkertijd een intelligente levensvorm zal ontstaan binnen het bereik van radio-ontvangst. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Kans op contact met buitenaards leven

Lees even de regels door en gebruik de zoekfunctie.

http://www.wetenschapsforum.nl/invision ... opic=10554

Na overleg met de andere moderators blijft dit topic voorlopig toch open, maar als deze verzandt in ufo praat of een welles/nietes discussie over buitenaards leven dan gaat dit topic alsnog definitief dicht
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 236

Re: Kans op contact met buitenaards leven

Persoonlijk, weet ik niet hoe groot de kans op buitenaards leven is. We weten namelijk niet aan welke voorwaarden de aarde heeft moeten voldoen om hier leven te laten ontstaan. Nu achteraf, kun je natuurlijk gemakkelijk stellen dat de ruimte krioelt van het leven, maar als het hier mislukt was, had niemand zich het ooit afgevraagd.

het feit dat hier leven ontstaan is, zegt dus niets over de rest van het heelal.

Daarbij zullen we ook nooit contact maken met andere levensvormen, omdat het universum eenvoudig te groot en uitgestrekt is daar voor

Pieter

Berichten: 91

Re: Kans op contact met buitenaards leven

Ik denk dat er in toekomst wellicht contact zal kunnen zijn. Of er dan ook sprake is van bruikbare communicatie is weer iets anders i.v.m. de afstanden. Maar het eventueel ontvangen van een radiosignaal kan natuurlijk al als contact bestempelt worden. En wie weet wordt er nog wel een manier van communicatie uitgevonden waarmee alles veel sneller gaat.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.

Berichten: 236

Re: Kans op contact met buitenaards leven

Sneller dan radiogolven (lichtsnelheid)?

Berichten: 6

Re: Kans op contact met buitenaards leven

Veel mensen zijn pessimistisch ingesteld als het over buitenaards leven gaat. Men mag niet vergeten dat stellingen die gedaan werden door de eerbiedwaardige Einstein en anderen niet allemaal correct zijn. Ik ben natuurlijk geen mens van dit calliber, maar.... Ze waren niet altijd juist die stellingen, dus waarom zouden ze nu juist of onjuist zijn. Wij zijn geleerd van in de kleuterklas al dat de ruimte onnoemelijk groot is en ontoegangkelijk om te reizen en wonen lichtjaren van hier. Vergeet niet dat men pas enkele decenia geleden, en dit in de jaren 60 pas de ruimte is ingetrokken. Wat is nu 45 jaar in een mensenleven. De evolutie gaat zo rap vooruit dat we de computer van vandaag kunnen volgend jaar classeren als archeologisch materiaal. Dus waarom zullen mensen en geleerden dan niet binnenkort met iets uitkomen die dit wel mogelijk maakt contact te zoeken en maken met buitenaards leven. Als men spreekt van buitenaards leven denk men altijd in de term van " ET " en monsters en weet ik wat allemaal. En dit enkel omdat de geleerden van nu er zo over denken. Ik zeg dat we binnenkort, zoals de evolutie er steeds op vooruit gaat met de hedendaagse technologie, aardig zullen verschieten. Want ik denk zelf persoonlijk dat deze binnenkort zodanig zal veranderen dat alle technologie van vandaag zal in de mand van archeologie zal belanden. Met binnenkort zeg ik nu niet 'morgen' maar als Mozes 40 jaar door de woestijn heeft gelopen met zen onderdanen. Wat is een mensenleven dan ook kort.

Dus volgens mij zou ik durven denken dat er gelijkaardige menselijke schepsels zoals u en ik zich ergens in het heelal bevinden, en dat zij waarschijnlijk ook met dezelfde problemen geconfronteerd worden als wij. Het zal erop aankomen waar de slimsten zich bevinden. Hier of ergens anders.

Dobrego

Berichten: 236

Re: Kans op contact met buitenaards leven

Het feit dat (nog) niemand ONS gevonden heeft, is voor mij een soort bewijs dat het onmogelijk is, wat jullie willen, of denken ooit te zullen kunnen.

Berichten: 6

Re: Kans op contact met buitenaards leven

Het feit dat (nog) niemand ONS gevonden heeft, is voor mij een soort bewijs dat het onmogelijk is, wat jullie willen, of denken ooit te zullen kunnen.
Je hebt in alles pro en contra's. Met uw zinsbouw van wat "jullie willen..." duwt u zo mensen in een categorie en staaft u uw categorie. Ik ben openminded en sta dus voor alles open. Ik ben niet voor nog tegen het idee dat er ergens anders leven is. Maar zelf zou ik het enorm spijtig vinden dat wij hier "alleen" zijn. Zelfs met zulke gedachten zou ik het egoistisch noemen om zo te denken. Want zo staan de contra's altijd voor een gesloten deur die ze zelf gesloten hebben, terwijl anderen altijd met open deur staan. Maar ik zal het nooit weten en anderen zullen het ook nooit te weten komen. Tenzij de technologie zich aanpast in ons mensenleven. Maar ik lig er niet van wakker. Het staat als vraag of idee op dit forum. En iemand moet antwoorden.

dobrego

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: Kans op contact met buitenaards leven

Ik bekijk het liever van de praktische kant.

Op dit moment leven we op een planeet die al levensvormen kent waar we niet eens goed raad mee weten, laat staan wat we aan moeten met buitenaardse levensvormen. (Is ook gedeeltelijk spottend bedoeld)

Neem nu de dolfijnachtigen, we doen wel pogingen om hun communicatie te registreren, maar zijn er nog steeds niet in geslaagd daar iets zinnigs van te zeggen. Hoe moeten we dan omgaan met buitenaardse levensvormen?

Overigens lijkt mij de kans op kontakt met buitenaardse levensvormen gelukkig verwaarloosbaar klein.

En als we al intelligente signalen ontvangen, dan zijn die uit een verleden.

Zo is het signaal van een ster op 400 lichtjaren afstand natuurlijk al 400 jaar oud, en kan je aannemen dat er in 400 jaar heel wat veranderd kan zijn.. :roll: (Is maar een voorbeeld)

Re: Kans op contact met buitenaards leven

Als men rekening houdt met de vele miljarden sterren en hun planeten,dan is het niet aan te nemen dat er ergens anders geen leven zou zijn.De afstanden zijn enorm en ons leven is veel te kort.Wij hebben geen tijd genoeg.Zelfs moesten wij ons in enkele seconden kunnen verplaatsen naar een uithoek van het heelal,dan komen we misschien nog een paar miljoen jaar te vroeg of te laat om leven te zien.Onze hele geschiedenis is maar een bliksemschicht ten opzichte van de tijd die voorbij is en nog komen zal.Als de kans dat er leven is in een stelsel zoals het onze maar één op een miljard is,dan nog zijn er stelses genoeg om het waar te maken.En waarom komen zij niet naar ons?Zij hebben dezelfde problemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Kans op contact met buitenaards leven

zou leuk zijn, dat bvb in het andromedastelsel ook een aarde is met bijna dezelfde mensen als ons , (verschillen liggen denk ik vooral aan geschiedennis)
Sometimes life on Earth is just the same as life on Jupiter.

Berichten: 6

Re: Kans op contact met buitenaards leven

Volgens de big bang theorie verplaatsen sterren en stelsels zich weg van elkaar. Dus keer eens terug naar de tijd waar er leven op aarde is beginnen te onstaan. Laat ons zeggen dat er ook ergens anders maar dan niet ver van ons vandaan ook leven is beginnen te bestaan, zal die er ook wel wezen. Maak nu de berekening in tijd en snelheid hoe ver wij van die andere levensvatbare plaat(sen) vandaan zijn verwijdert, zal dit wel enige km en lichtjaren zijn( we kijken nu niet op een 100meters he). Dan zal je weten hoelang een radiosignaal erover zal doen om de andere planeet te bereiken. Dan nog het antwoord terug sturen. Deze mogelijkheid is er een. Het kan ook zijn dat op de andere planeet(en) zij nog niet zover zijn zodat zij misschien nog in de middeleeuwen zitten ofzo. Ziet er misschien wel belachelijk uit mijn vertelling. Maar het zou kunnen toch. Hebben de geleerden daar al aan gedacht.

PS: welck begint een vraagstelling en.... :roll:

dobrego

Berichten: 375

Re: Kans op contact met buitenaards leven

en als er dan een signaal in onze richting gaat, moetten we nog eens verdomd geluk hebben dat we het opvangen, en dat we het als een signaal als dusdanig herkennen :roll: , je moet maar eens 5 minuten naar het toilet gaan en weg contact :P

maar om contact te hebben moet er dus een (andere) intelligente beschaving zijn die een signaal uitzend, en zoals al aangehaald moet je geluk hebben dat ze op het juiste tijdstip bestond, en als je dan nog een signaal ontvangt en je herkent het als dusdanig dan moet je het nog eens ontcijferen, wat ook niet gemakkelijk(onmogelijk?) is, en communicatie verondersteld een interactie tussen beide en die boodschappen zijn verdomd lang onderweg(zelfs nog langer dan een gemiddelde brief met de belgische post :P ), dus moet je tientallen jaren(in het allerbeste geval) wachten op een reactie

dus statistisch gezien is communicatie onmogelijk

Berichten: 6

Re: Kans op contact met buitenaards leven

De conclusie is dus dat we het waarschijnlijk in ons leven niet zullen meemaken als er al een andere beschaving dan niet bestaat. Maar...

"Wait and see" zei de blinde. 8)

dobrego

Berichten: 582

Re: Kans op contact met buitenaards leven

dobrego schreef:De conclusie is dus dat we het waarschijnlijk in ons leven niet zullen meemaken als er al een andere beschaving dan niet bestaat. Maar...

"Wait and see" zei de blinde.   8)  

dobrego
Zonder enig bewijs maar met reden zeg ik dat er heel wat leven in het heelal aanwezig is. Een deel daarvan zal intelligent zijn wat voor definitie we daar ook voor hebben.

Het enige struikelblok is de afstand. Zelfs met lichtsnelheid duurt het duizenden jaren voor we een klein stukje van (ons eigen) melkweg doorkruist hebben.

Dat geldt natuurlijk ook voor radiogolven.

Stel dat op een planeet intelligent leven golven uitzendt , dan is het mogelijk dat na 10-20.000 jaar een ander intelligent leven het opvangt. Respons duurt weer 10-20.000 jaar.

Gr,

Henk
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer