Welk boek moet ik lezen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welk boek moet ik lezen

Aha, juist. Dat durf ik wel eens te vergeten :oops: . Daar bestaan ook cursussen voor uiteraard. Alleen weet ik niet of dat voor jou de moeite waard gaat zijn. Wil je iets met Wiskunde gaan verder doen? Dan is dat zeker de moeite en zou je misschien beter nog voor die algebra eens daarnaar kunnen kijken. Ik wil daar dan ook wel eens voor zoeken.

Kun je btw van zo'n begrip een voorbeeld geven?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: Welk boek moet ik lezen

Drieske schreef: za 23 jun 2012, 16:46
Aha, juist. Dat durf ik wel eens te vergeten :oops: . Daar bestaan ook cursussen voor uiteraard. Alleen weet ik niet of dat voor jou de moeite waard gaat zijn. Wil je iets met Wiskunde gaan verder doen? Dan is dat zeker de moeite en zou je misschien beter nog voor die algebra eens daarnaar kunnen kijken. Ik wil daar dan ook wel eens voor zoeken.

Kun je btw van zo'n begrip een voorbeeld geven?
Ja ik wil later natuur en wiskunde studeren. Ik zie bijvoorbeeld het symbool 'ε' staan. Ook zie ik lambda tekens, tekens die ik wel in natuurkunde heb behandeld maar niet in de wiskunde. Er staan veel begrippen in die ik niet ken zoals inproduct maar ik zie ook dat er later matrices in voorkomen en dat heb ik ook nog niet behandeld. In andere worden dit is nog een stuk boven mijn pet :P

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welk boek moet ik lezen

Hmm, dan is het programma in Nederland toch wel vrij verschillend met Vlaanderen... Inproduct snap ik dat je dat nog niet kent. Maar matrices... Die tekens zijn gewoon getallen, en worden per conventie gebruikt. Ze staan dus niet voor "iets specifiek" als bijvoorbeeld pi.

Het boekje dat ik in het begin zei, blijft goed. Maar nog meer basis (eigenlijk té, maar dat kan net handig zijn als opstap) is Vectoren en Matrices, Jan van de Craats. Dat werd bij ons gebruikt in het eerste jaar unief, Wiskunde. Met aanvullende papieren weliswaar.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: Welk boek moet ik lezen

Oke bedankt zal er naar kijken,

vond zo'n online gratis paper wel handig natuurlijk.

De school kiest welke onderwerpen zij behandelen en daar viel matrices niet onder. Misschien wel bij wiskunde A dat zou ik niet weten.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welk boek moet ik lezen

Je kunt nog steeds eens kijken naar die online lessen van MIT? Er zijn online ook veel gratis cursussen hoor. Alleen weet ik niet welke voorkennis je nu juist hebt en wat dus haalbaar is. Sowieso kun je natuurlijk eens gewoon wat rondkijken op Google.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 12

Re: Welk boek moet ik lezen

Dat vectoren en matrices ziet er goed uit, ik ga het bestellen.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Welk boek moet ik lezen

Graag gedaan :) . Ik weet niet hoe het voor Nederland zit, maar hier vind je het ook wel vaak gewoon in een boekenwinkel.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 126

Re: Welk boek moet ik lezen

Je kan ook nog een calculus boek erbij nemen. Dat krijg je ook als eerstejaars zeer uitgebreid en met meer dan 1000 pagina's kun je jezelf wel bezig houden ^^

Dat gaat over differentieren en integreren van (multivariabele) functies, limieten, continuiteit, sommen met oneindig veel termen, vector velden, differentiaal vergelijkingen en dat soort zaken.

Calculus a complete course, zou ik je aanraden. Ik doe btw natuurkunde maar ook wij hebben lineaire algebra en calculus(analyse) als pure wiskunde vakken.

Reageer