Geur

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Geur

Hallo



ik had een vraagje over geur,

ik vroeg mij af of een geur een vaste stof kan doordringen.

van iemand anders hoorde ik dat geur wel vloeistof kan doordringen maar vaste stof wist hij niet.

Thanx voor jullie antwoorden.

mvg,

Sjoerd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Geur

Met het doordringen van geur bedoel je denk ik het doordringen van geurmoleculen? Dan is de vraag dus of moleculen door een vaste stof heen kunnen diffunderen. Voor een specifiek antwoord moet je dus weten welke geurmolecuul door welk medium. In het algemeen kan men stellen: ja, het is mogelijk, maar nee, het is niet erg waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Geur

Ik las ergens het volgende:
Ruiken naar quantummechanica

Omstreden theorie over menselijk reukvermogen kan natuurkundig gesproken kloppen.

Het is in theorie niet onmogelijk dat geurwaarneming berust op quantummechanische effecten, en niet op chemische binding aan receptoren. Dat stellen onderzoekers van University College (Londen) in een artikel dat binnenkort verschijnt in Physical Review Letters.

Het quantum-idee is tien jaar geleden in de wereld gebracht door de Franse biofysicus Luca Turin. Hij vermoedt dat receptoreiwitten in de neus niet reageren op de vorm van een geurstof, maar op zijn trillingen. Die zouden een ‘tunneleffect’ kunnen stimuleren waarbij elektronen overspringen naar een ander deel van het receptoreiwit. En dat zou weer een signaal naar de hersenen doen gaan.

Turins theorie zou onder meer verklaren waarom moleculen, die qua vorm heel sterk op elkaar lijken, in de praktijk toch totaal verschillend kunnen ruiken. Bij dieren is zelfs waargenomen dat ze het verschil konden ruiken tussen identieke moleculen waar verschillende isotopen in voorkwamen. Als het reukvermogen alleen op vorm selecteert, kan dat laatste helemaal niet. Maar die isotopen hebben wél verschillende massa’s en veroorzaken dus afwijkende trillingsfrequenties.

De Engelse onderzoekers hebben nu wat rekenwerk gedaan en concluderen dat de aanwezigheid van een geurstof inderdaad het tunneleffect in een typisch receptoreiwit significant kan versterken. Het is geen bewijs dat Turin gelijk heeft, maar wel dat hij gelijk kán hebben.

Zelf twijfelt Turin er overigens geen moment aan. Vijf jaar geleden richtte hij in de VS een bedrijfje op dat zich bezighoudt met rationeel geurontwerp. Het streven is om van een willekeurig molecuul te kunnen voorspellen hoe het ruikt.
In welke mate beïnvloedt dit het antwoord?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Geur

Ik ben zeer bekend met het werk van Turin (dit was namelijk een kapstok voor mijn eigen promotie-onderzoek, waarbij ik met inelastisch tunnelen moleculen ging identificeren), maar ik zie niet in hoe dit het antwoord beïnvloedt, daar de vraag meer leek of bepaalde moleculen door een vaste stof heen konden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Geur

Vermoedelijk stom van mij dan, maar ik dacht dat even omdat een vaste stof trillingen wel kan doorgeven.

Ik ben echter niet meteen bekend met het werk van Turin, dus ik kan de bal flink mis slaan.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Geur

Het idee van Turin is simpel gezegd als volgt: je hebt een soort U-vormige receptor in je neus, waarbij elektronen kunnen tunnelen van de linkerkant naar de rechterkant. Bij dit tunnelen verliezen elektronen doorgaans geen energie, dus dit noemen we elastisch tunnelen. Wanneer er echter een molecuul in deze receptor zit, kunnen de tunnelende elektronen dit molecuul aan het trillen brengen (aanslaan). Dit heet inelastisch tunnelen. In een simpel geval heb je nu dus twee paden voor het elektron: eentje elastisch en eentje inelastisch, en het elektron kan kiezen. Dit betekent dat de weerstand afneemt voor elektronen met een energie boven de drempelwaarde van de trilling van het molecuul. Deze weerstandsafname (toename in geleiding) kan in principe gemeten worden; deze meettechniek heet IETS (inelastic electron tunneling spectroscopy). Het zou zelfs beter gaan wanneer je de energieniveau's van de linkerkant en rechterkant dusdanig kan afstemmen op elkaar, dat er geen elastische stroom kan lopen, maar wel een bepaalde inelastische stroom. Dit is echter sterk speculatief.

Wanneer nu een geurmolecuul aan de andere kant van een vaste stof zit i.p.v. vrij, zit er dus niets in de U-vormige receptor. De elektronen kunnen dan ook geen trilling aanslaan, ook niet via de vaste stof (die ook niet in de receptor zit, neem ik toch aan!).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Geur

Verhelderend, ik had enkele dingen verkeerd voor. Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer