pH osmose water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 39

pH osmose water

Beste allemaal

Ik heb mijn ph-meter geijkt.

Osmose water wat ik vorige week heb gemaakt, en heb aangezuurd, had een PH

Van 5,8. Leidingwater geeft een PH van 7,8

Nu, na een week pak ik mijn fles aangezuurde osmose, en meet ik de PH. Hij geeft nu opeens een PH van 6,8. Is nogal een verhoging. Ik dacht dat het aan de PH meter lag, maar leidingwater smeet hij wel exactf als 7,8.

Is nu opeens de zuurtegraad daadwerkelijk weer gezakt van mijn osmozewater? Is het dan nu opeens weer basisch? Het is voor mijn planten. Namelijk, en gaan dood bij water dat te hard is ( vanaf ph 7)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: pH osmose water

Waar heb je dat water mee aangezuurd?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 39

Re: pH osmose water

Ik heb het aangezuurd met ph-

Dit is een verdunning van salpeterzuur.

Zou dit salpeter in de wand van het vat getrokken zijn? Betekent dit dat ik het water opnieuw moet

Aanzuren?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: pH osmose water

Dat het in de wand getrokken zou zijn lijkt me sterk (lees: kan niet)

Als je zeker weet dat de pH-meting goed is kun je er nog een klein beetje bijdoen. En anders kun je beter opnieuw een oplossing maken, zodat je zeker weet dat alles goed is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 39

Re: pH osmose water

Ok, maar welke ph moet je nu hanteren?

Welke is de ware PH? Anders zuur ik het aan vlak voor de toediening, maar dan met natuurazijn. Salpeterzuur voor het aanzuren is dan denk ik overbodig, daar de meeste troep er dor het osmosefilter al is uitgehaald. Gaat nu alleen nog maar om het verlagen van de ph, en kan dan toch gewoon met natuurazijn?

Vind het toch vreemd, dat wanneer je water aanzuurt met salpeterzuur, ( koud water ) en dit laat staan, en later de waarde opnieuw meet, welke dan op kamertemperatuur is, dan blijkt het water plotseling weer ongeschikt

Voor toediening. Water is opeens weer alkalischer, en komt er uit het niets weer carbonaat in het water?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: pH osmose water

Davea schreef: do 02 aug 2012, 22:42
Ok, maar welke ph moet je nu hanteren?

Welke is de ware PH?
De pH die je op de juiste wijze meet met een correct werkende pH-meter. Op afstand valt met geen mogelijkheid te zeggen of je dat doet. Daarom de opmerking: Als je niet zeker bent, beter opnieuw maken.
Anders zuur ik het aan vlak voor de toediening, maar dan met natuurazijn. Salpeterzuur voor het aanzuren is dan denk ik overbodig, daar de meeste troep er dor het osmosefilter al is uitgehaald. Gaat nu alleen nog maar om het verlagen van de ph, en kan dan toch gewoon met natuurazijn?
Voor het verlagen van de pH kan dat, maar of die planten tegen azijnzuur kunnen weet ik niet.
Vind het toch vreemd, dat wanneer je water aanzuurt met salpeterzuur, ( koud water ) en dit laat staan, en later de waarde opnieuw meet, welke dan op kamertemperatuur is, dan blijkt het water plotseling weer ongeschikt
Tja, als je iets direct na het maken meet, vervolgens een tijd laat staan en onder andere omstandigheden opnieuw meet, dan is het niet zo vreemd als daar verschillen tussen zitten. Wat zou kunnen is dat er in eerste instantie wat CO2 in het water zat opgelost, dat ook bijdraagt aan de zuurtegraad; en dat die CO2 er later - doordat de temperatuur hoger was - weer uit verdwenen is.
Voor toediening. Water is opeens weer alkalischer, en komt er uit het niets weer carbonaat in het water?
Nee, dat komt er niet. "carbonaat" is een base en wanneer er meer carbonaat in het water zit, is het water basischer (alkalischer) en heeft het een hogere pH. Maar een hogere pH betekent niet dat er carbonaat in het water zit.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: pH osmose water

Wij buitenstaanders zijn er niet bij als jij bezig bent dus wij weten eigenlijk ook niet wat er aan de hand is.

Als de pH na verloop van tijd van 5,8 naar 6,8 stijgt is het water overigens nog steeds iets zuur, niet alkalisch of basisch.

Als ik moet gokken dan denk ik dat er wat CO2 ontweken is. Dat zou betekenen dat er wat carbonaat in het osmosewater zat toen je het met salpeterzuur aanzuurde, dus wellicht is je membraan niet zo goed als zou moeten en laat het wat carbonaat (en andere ionen) door.

Aanzuren met azijn zal in eerste instantie de pH verlagen, maar omdat azijnzuur een organisch materiaal is en wellicht als voeding zou kunnen dienen voor bepaalde bacteriën, schimmels of jouw bloemen, zou daardoor de pH wellicht toch weer verlopen.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 39

Re: pH osmose water

Dankje,

ik laat osmosewater eerst een dag staan eerdat ik het zuur toedien.

Wat ik gedaan heb is het volgende

Osmosewater in een kan gedaan.

Hierbij deed ik wat salpeterzuur. Helaas net iets teveel, waardoor de PH naar 3,4 schoot.

Heb hierbij wat leidingeater gedaan, waardoor de ph gelukkig weer omhoog ging naar 5,8. Exact wat ik wilde.

Is de onbehandelde leidingwater wat ik achteraf heb toegedient, misschien de oorzaak van de hogere ph een daglater?

Ah ok, het membraam is 3jaaroud denk ik, en vroeger wel veel gebruikt.

Maar als er toch nog rommel in zit, zoals carbonaten, dan zou salpeterzuur dit toch direct moeten

Aanpakken? Ik dacht dat salpeterzuur daarom juist gebruikt werd, en daarom een meerwaarde zou hebben, in tegenstelling tot azijnzuur en boorzuur?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: pH osmose water

Heb je mijn bericht #7 gelezen?

Ik dacht eerst dat je membraan niet goed was, maar doordat je leidingwater toegevoegd hebt heb je carbonaat toegevoegd.

Met zuur vormt dat CO2 wat langzaam ontwijkt, waardoor geleidelijk de pH stijgt.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 39

Re: pH osmose water

Klopt bericht 7 heb ik gelezen. Dus de co2 is de boosdoener. De lage ph was dus schijn, vanwege het leidingwater. Als ik echt puur osmosewater had gebruikt zonder ook maar een ml leidingwater, dan was de ph stabiel gebleven?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: pH osmose water

Dat ligt wel in de lijn der verwachting.

Overigens, als je nog eens met zo'n vraag komt, geef dan aub duidelijk aan wat je allemaal gedaan hebt. Die informatie over veranderende temperaturen en het toevoegen van leidingwater is cruciaal, en jij komt er na 6 berichten mee aanzetten alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Had je meteen beschreven wat je had gedaan, had je ook binnen 1 bericht antwoord gehad.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 39

Re: pH osmose water

Was het vergeten, daar ik 2 vaten water had gemaakt, en 1 had aangevuld met leidingwater. 1 vat had ik weggegooid, maar was even vergeten dat dit NIET het vat was met de aanvulling. Was ik helemaal vergeten. Spijt me..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: pH osmose water

Davea schreef: wo 01 aug 2012, 22:33
gaan dood bij water dat te hard is ( vanaf ph 7)
Hier is volgens mij iets mis. Hardheid van water en pH (let op de hoofdletter) zijn niet hetzelfde.

Berichten: 39

Re: pH osmose water

Helemaal mee eens.

Daarom gebruik ik nu osmose water ( gedeminiraliseerd) wat een ph heeft

Van 6,8/7.0 wat ik vervolgens aanzuur met 1 druppel zuur. Zo is de PH laag, en is het

Ook niet alkalusch meer ( dus niet meer hard ) zo doe ik het nu een maand, en ik hoop

Goede resultaten te krijgen. Planten gven nu sindskort veel zijscheuten, en het laatste blad ziet er

Erg goed uit. Hopelijk heb ik nu alles op orde, van licht tot voeding en temp, tot nu eindelijk ook

Het water.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: pH osmose water

Davea schreef: zo 19 aug 2012, 12:23
[...] Ook niet alkalusch meer ( dus niet meer hard ) [...]
Waar rwwh op doelt is dat zuurtegraad en hardheid van water twee totaal verschillende dingen zijn.

De zuurtegraad of pH wordt gemeten a.d.h.v. de concentratie H+ in oplossing. De hardheid daarentegen zegt iets over de hoeveelheid Mg2+ en Ca2+ er in een oplossing aanwezig is. Door het toevoegen van zuur (H+) ga je niets veranderen aan de concentratie Mg2+ en Ca2+. Bijgevolg zal er ook niets aan de hardheid veranderen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer