Teksten verbeteren

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Teksten verbeteren

Heyhey,

Zou er iemand zo vriendelijk willen zijn om een aantal teksten voor me te verbeteren? Ik heb ze al verbeterd, maar dat wil niet zeggen dat er nu geen fouten meer instaan. Kan ook iemand vooral nakijken op het komma en punt gebruik? Ik maak daar heel wat fouten tegen. x'D Alvast bedankt. ^^

Oh ja, tekst 2 en 4 moeten ook op de verhaallijn verbeterd worden, maar daar snap ik niet zo goed wat ze ermee bedoelen.

Zou er ook even iemand het komma gebruik willen uitleggen? Klinkt misschien dom, maar ik maak er enorm veel fouten tegen. Ö

Tekst 1
WASHINGTON - In en rond de Amerikaanse hoofdstad Washington zijn zes doden en ongeveer twintig gewonden gevallen toen het gebied vrijdag werd getroffen door een zware storm.

Dat meldde de Amerikaanse weerdienst NWS zaterdag via Twitter. Eerder was nog sprake van één of twee doden.

Onweer- en hagelstormen raasden met ruim 127 kilometer per uur over Washington en omgeving. Elektriciteitsleidingen raakten beschadigd. Daardoor kwamen ruim twee miljoen Amerikanen zonder stroom te zitten.

De metro viel uit door de stroomstoring en duizenden bomen zijn afgebroken. In de staat Virginia stierf een vrouw door een omgevallen boom.

Het noodweer heeft te maken met de broeierige hitte. De temperaturen in het gebied zijn de afgelopen dagen opgelopen tot 40 graden Celsius. De hitte, en daarmee de kans op hevig onweer, houdt nog dagen aan.
Tekst 2
En de man? Zijn naam was Guy Fawkes en in 1605 probeerde hij het Parlement op te blazen.

Maar wie was hij? Wat was hij voor een man?

We onthouden het ideaal niet, want de man kan falen.

Hij kan gepakt, gedood en vergeten worden,

maar een ideaal kan 400 jaar later nog steeds de wereld veranderen.

Ik heb de macht van het ideaal gezien.

Ik zag mensen ervoor moorden en ervoor sterven,

maar je kan een ideaal niet kussen, niet strelen en niet vasthouden.

Idealen bloeden niet.

Ze voelen geen pijn, ze kennen geen liefde.
Tekst 3
The Raven

Als in het 19de-eeuwse Baltimore een moeder en haar dochter op gruwelijke wijze worden vermoord, zijn alle ogen meteen gericht op de excentrieke schrijver Edgar Allan Poe. Het misdrijf lijkt namelijk tot in de kleinste details op een verhaal dat hij onlangs heeft geschreven.

Maar terwijl Edgar door de jonge rechercheur Emmett Fields wordt ondervraagd, vindt er opnieuw een gewelddadige moord plaats. En weer is deze geïnspireerd op een van Edgars duistere thrillers.

Als iemand die Edgar heel dierbaar is het volgende slachtoffer dreigt te worden, beseft Emmett pas echt dat een seriemoordenaar de verhalen van Edgar gebruikt als basis voor een reeks beestachtige moorden. Hij roept de hulp van de auteur in om de zaak op te lossen voor het te laat is.
Tekst 4
Plots klonk er van achter de grote, eiken deuren een ritmisch gedreun dat in de hal doorklonk. De vloer schudde zacht bij iedere dreun die luider en luider werd, tot de deuren open zwaaiden en de klassenoudsten van ieder schooljaar in de traditionele, karmijnrode gewaden van Klammfels in de ingang stonden. Ze hielden grote, gouden staven vast met alleen een ander design waardoor deze uniek waren voor het huis dat ze representeerden. Ze bewogen als één man door de hal, een mars of een dans met perfect getimede bewegingen. Elke leerling keek vol ontzag naar de show die gegeven werd. Rode en gouden vonken werden uit de staven geschoten, en sijpelden in de donkere stenen vloer bij elke knal. De staven werden rondgezwaaid in een tempo waardoor ze soms een schild leken te vormen, terwijl de jongens nog steeds naar voren kwamen.

Opeens stootten ze tegelijkertijd een schreeuw uit waarna ze naar voren stormden, de staven geheven alsof het krijgers met zwaarden waren. Ze sprongen op de tafels en renden op het schoolhoofd af, terwijl allerlei ingewikkelde bewegingen uit hun lichamen bleven vloeien. De zaal hield als één man de adem in toen ze vlak voor het schoolhoofd halt hielden, bevroren in een pose die ze hadden aangenomen. Sommigen van hen zweefden zelfs nog boven de tafels in een aanvallende sprong. De twee oudste leerlingen gingen tegenover elkaar staan en hieven hun toverstaf. Ze hielden de toverstaven vlak voor hun mond en bliezen één keer, waarbij er een grote draak en een perfect gevormde man uit de vlammen rezen en elkaar aanvlogen boven het schoolhoofd, waar het schouwspel met een enorme knal uit elkaar spatte.
Tekst 5
Earth is the third planet from the Sun and the densest and fifth-largest of the eight planets in the Solar System. It is also the largest of the Solar Systems four terrestrial planets. It is sometimes referred to as the world, the Blue Planet, or by its Latin name, Terra.

Earth formed 4.54 billion years ago, and life appeared on its surface within one billion year. The planet is home to millions of species, including human. It created the ozone layer which, together with Earth's magnetic field, blocks harmful solar radiation, permitting life on land. The planet is expected to continue supporting life for another 500 million years to as long as 2.3 billion years.

Earths outer surface is divided into several rigid segments, or tectonic plates. About 71% of the surface is covered by salt water oceans, with the remainder consisting of continents and islands which together have many lakes and other sources of water that contribute to the hydrosphere. Earth's poles are mostly covered with solid ice (Antarctic ice sheet) or sea ice (Arctic ice cap). The planet's interior remains active with a thick layer of relatively solid mantle, a liquid outer core that generates a magnetic field and a solid iron inner core.
Tekst 6
Running away from home in the middle of the night

Jumping on his bike and driving away

We stop, my eyes are closed

His hands keep me from seeing a thing

I fully rely on him

Then he shows me a lake

I turn towards tou

I look at your long, black hair

Brown eyes with a bright sparkle

Full lips that are turned into a soft smile

Snakebites against my forehead

Strong, inked arms that are wrapped around me

Boy you're amazing

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: Teksten verbeteren

Je zou voor interpunctie in het Nederlands kunnen raadplegen: Schrijfwijzer van Jan Renkema

Verder in het kort hoe de komma moet worden gebruikt in het Nederlands:

- Tussen de delen van een opsomming (ogen, oren en neus). NB voor 'en' geen komma)

- Na en/of voor een aangesproken persoon en tussenwerpsels.

- Na en voor een bijstelling (een zinsdeel dat nog eens wordt genoemd maar dan anders).

- Voor een aantal voegwoorden die twee ‘aparte’ mededelingen met elkaar verbinden.

- Tussen twee werkwoorden uit verschillende gezegdes (Als het niet lukt, zul je het opnieuw moeten doen).

- Na een beperkende of uitbreidende bijvoeglijke bijzin en vóór een uitbreidende bijzin, omdat extra informatie wordt verstrekt. (Slangen, die een ronde kop hebben, zijn meestal niet giftig.)

- Om verkeerd lezen te voorkomen (Epke Zonderland, we hadden het al eerder over hem, heeft eindelijk zijn doel bereikt).

De Engelse interpunctie is geheel anders. Ziehiervoor de regels.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer