staal etsen met salpeterzuur, hoe gevaarlijk zijn de dampen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

staal etsen met salpeterzuur, hoe gevaarlijk zijn de dampen?

Hallo! Ik ben Suzan, edelsmid en metaalbewerkster uit Amsterdam. Ik heb een paar vragen betreft de veiligheid van staal etsen met salpeterzuur, panelen van 700x700 mm, die ongeveer voor een derde zijn afgedekt met etsgrond. Hoe gevaarlijk zijn de dampen die hier af komen, en zijn ze pas gevaarlijk als ze oranje, bruin zijn, of ook als ze kleurloos zijn?

Ik heb zelf een gasmasker, maar hoe ver van de bewoonde wereld moet ik zijn om het veilig te laten zijn voor m'n omgeving?

Berichten: 12.262

Re: staal etsen met salpeterzuur, hoe gevaarlijk zijn de dampen?

Die dampen zijn bijzonder corrosief - zeker als het warm wordt (en dat zal ongetwijfeld gebeuren gezien de exotherme reactie van het etsen) komt er al snel een forse wolk NO2 vrij. In principe is NO2 altijd bruin, maar bij lage concentraties is dat niet zichtbaar, hoewel die dan nog wel gevaarlijk hoog kunnen zijn.

Feitelijk moet je niet gewoon niet doen in een bewoonde omgeving, tenzij je een zuurkast hebt die de dampen afzuigt en onschadelijk maakt met een filter. Een klein stukje etsen (zeg maar iets ter grootte van een euromunt) zou ik nog wel wagen in de achtertuin oid, maar panelen van 70x70 cm gaat m.i. te ver.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: staal etsen met salpeterzuur, hoe gevaarlijk zijn de dampen?

Hoe is de omgeving precies? Ik zou me in eerste instantie zorgen maken om de ruimte waarin dit etsen gebeurt, en de mensen die daar eventueel in rondlopen.

De gassen kunnen ook gevaarlijk zijn als ze kleurloos zijn of niet direct zichtbaar voor het menselijk oog.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: staal etsen met salpeterzuur, hoe gevaarlijk zijn de dampen?

NO2 kan al behoorlijk irriterend zijn zijn in concentraties waarbij je het absoluut niet kunt zien. Het pure gas is bruin, maar 1/10.000 verdund in lucht zie je daar niks meer van. Bij die verdunning zit je alsnog aan 100 ppm, ver boven de veiling geachte concentratie om in te werken.
Victory through technology

Berichten: 460

Re: staal etsen met salpeterzuur, hoe gevaarlijk zijn de dampen?

Bovendien is het ook carcinogeen. Wel vraag ik me af in hoeverre het schadelijk is voor de omgeving als het buiten gebeurd. Uitlaatgassen van (diesel)-autos is volgens mij ook redelijk veel.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: staal etsen met salpeterzuur, hoe gevaarlijk zijn de dampen?

druipertje schreef: di 11 sep 2012, 20:36
Bovendien is het ook carcinogeen.


Heb je daar een bron voor?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: staal etsen met salpeterzuur, hoe gevaarlijk zijn de dampen?

Marko schreef: di 11 sep 2012, 22:08
Heb je daar een bron voor?


was in de war met zwavelzuurdampen. Maar aangezien het je longetjes wel goed oxideert, is het wel een bron voor andere longziekten

Berichten: 12.262

Re: staal etsen met salpeterzuur, hoe gevaarlijk zijn de dampen?

Zwavelzuurdampen? Bij kamertemperatuur?

Sowieso is me niet bekend dat zwavelzuur carcinogeen zou zijn, afgezien van mogelijk gevolg van de brandwonden die overhoudt aan contact met geconcentreerd zuur.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: staal etsen met salpeterzuur, hoe gevaarlijk zijn de dampen?

Zwavelzuur zelf misschien niet, maar wel de dampen/gassen/aerosols die bij het gebruik van geconcentreerd zwavelzuur kunnen vrijkomen.

https://www.google.nl/search?q=sulfuric+acid+carcinogen

http://www.inchem.org/documents/iarc/vol54/01-mists.html
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: staal etsen met salpeterzuur, hoe gevaarlijk zijn de dampen?

Dat is met zwavelzuur wel een apart verhaal natuurlijk. Als je het probeert te maken door rechtstreekts SO3 met water te laten reageren krijg je dergelijke aerosolen die extreem corrosief zijn. Als je werkt met wat normalere concentraties (accuzuur, maar zelfs 98% concentrated) is de kans op het onstaan ervan nihil.

Verschil met salpeterzuur is vooral dat salpeterzuur (net als zoutzuur) feitelijk een oplossing van een gas in water is, terwijl bij zwavelzuur er sprake is van een chemische reactie tussen SO3 en water die een vloeistof (H2SO4) oplevert die van zichzelf heel stabiel is... zodanig stabiel dat het mogelijk is zwavelzuur te concentreren door het te verwarmen om het water eruit te dampen.
Victory through technology

Reageer