Fonetische woorden omzetten in hedendaagse taal

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 524

Fonetische woorden omzetten in hedendaagse taal

Beste allemaal,

Dit forum leek me geschikter dan het Huiswerk en Pratica-gedeelte, hoewel het wel een vraag betreft. Ik moet fonetische woorden omzetten in 'normale' woorden. Het is een opdracht:

Afbeelding

Allereerst zijn er dus 4 opties waarvan er één de juiste is. Het gaat er dus om welke de juiste is, maar dit kun je alleen weten als je de normale woorden weet, waar de juiste optie dus de fonetische variant van is.

Het nadeel is dus dat ik niet weet welke taal dit is. Ik gok Nederlands of Engels, maar het zou ook Grieks kunnen zijn (en daar weet ik helemaal niets vanaf).

Zou iemand me alsjeblieft kunnen helpen? Waar staat bijvoorbeeld die l met een bolletje eronder voor, om maar iets te noemen?

- Fruitschaal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Fonetische woorden omzetten in hedendaagse taal

Het is IJslands en het gaat hier over de Eyjafjallajökull-vulkaan. V.w.b. de uitspraak: er is een BBC-site waar je de juiste manier kunt vinden om dit IJslandse woord uit te spreken. Kijk maar hier.

Dan de laatste letter, of eigenlijk twee letters. Het gaat hier om tl, waarbij de l wat 'dikker' wordt uitgesproken.

Ik hoop dat je verder via een aantal sites, zoals bijvoorbeeld deze de uitspraak verder kunt achterhalen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 524

Re: Fonetische woorden omzetten in hedendaagse taal

Heel erg bedankt. Dit had ik er zelf nooit achter gezocht, wat ik dacht dat het drie woorden waren. De komma's staan fonetisch dus niet voor het scheiden van woorden? Jouw optie past er perfect bij.

Ik zal er verder naar kijken.

Reageer