Salon

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Salon

in een reclameblad van een meubelzaak staan er zetels te koop. daaronder staat "salon". Is "salon" werkelijk een correct woord voor 'enkele zetels' of is het correct als dit de hele woonkamer is?

Indien het tweede, is hetgeen in het blaadje dan een totum pro parte?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Salon

Volgens Van Dale is een (de derde om precies te zijn) betekenis "bankstel". Het lijkt me dus volledig correct gebruikt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 620

Re: Salon

is salon nu een eponiem? totum pro parte? genoemd naar de plaats van herkomst? ...?

hmm...ik kijk net op vandale.be; en daar staat op:

sa·lon (de, het; m en o; meervoud: salons; verkleinwoord: salonnetje) 1ontvangkamer; mooie kamer2zo'n vertrek als plaats van geregelde samenkomst

is het dan toch een totum pro parte?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Salon

Maar het is niet "het tweede". Een salon is een bankstel (zie Van Dale), en bankstel is een paar zetels. Dus is hun foldertje gewoon correct en is het geen totum pro parte ofzo. Dat, of ik snap je vraag niet goed :) .

Overigens is het hier (Limburg - en mss wel gewoon Vlaanderen) niet zo ongebruikelijk om te spreken over een salon als je enkel de zetels bedoelt.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Salon

Over het algemeen maakt een bank onderdeel uit van een bankstel (een bank met bijbehorende fauteuil(s).

Een salon is een gemeubileerd vertrek (een zitkamer), dus ik zou zeggen dat in dit geval, waar men slechts het meubilair bedoelt, wel om een totum pro parte gaat.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Salon

Rhiannon schreef: vr 28 sep 2012, 10:12
Een salon is een gemeubileerd vertrek (een zitkamer),
Waarom? In Van Dale staat duidelijk dat 'salon' ook 'bankstel' betekent...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Salon

Drieske schreef: za 29 sep 2012, 13:41
Waarom? In Van Dale staat duidelijk dat 'salon' ook 'bankstel' betekent...
Volgens mijn Prisma Handwoordenboek Nederlands heeft het in dat verband niet alleen die betekenis, maar heeft het betrekking op alle mogelijke woonkamermeubels. Het woord salon schijnt bij jullie trouwens ook in de betekenis van een tentoonstelling of een beurs (bijvoorbeeld een jaarbeurs) te worden gebruikt
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Salon

Drieske schreef: za 29 sep 2012, 13:41
Waarom? In Van Dale staat duidelijk dat 'salon' ook 'bankstel' betekent...
Waar zie jij dat staan dan? Als ik naar www.vandale.nl ga, dan staat er als ik de betekenis van 'salon' opvraag:

sa·lon (de, het; m en o; meervoud: salons; verkleinwoord: salonnetje)

1 ontvangkamer; mooie kamer

2 zo'n vertrek als plaats van geregelde samenkomst

Ik zie nergens dat het ook bankstel betekent. Wellicht bedoel je dat 'salonameublement' ook bankstel betekent.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 620

Re: Salon

Rhiannon schreef: za 29 sep 2012, 15:21
Waar zie jij dat staan dan? Als ik naar www.vandale.nl ga, dan staat er als ik de betekenis van 'salon' opvraag:

sa·lon (de, het; m en o; meervoud: salons; verkleinwoord: salonnetje)

1 ontvangkamer; mooie kamer

2 zo'n vertrek als plaats van geregelde samenkomst

Ik zie nergens dat het ook bankstel betekent. Wellicht bedoel je dat 'salonameublement' ook bankstel betekent.
inederdaad (:
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Salon

Als ik naar de (betalende) versie van Van Dale ga, krijg ik:
  1. grote, fraai gemeubelde kamer
  2. zithoek
  3. bankstel
  4. geregelde plaats van samenkomst van een gezelschap personen uit de uitgaande wereld, en ook die samenkomst zelf
  5. vertrek ingericht voor het ontvangen van de clientèle
  6. zaal voor tentoonstelling van schilderijen enz.
  7. jaarlijkse tentoonstelling van schilderijen enz.
  8. militair straflokaal
  9. grote beurs
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Salon

Raar dat ze dat dan noch op de gratis site, noch in de gedrukte versie (de 'dikke' Van Dale) op hebben genomen. In de driedelige Van Dale zie ik dus wel 'salonameublement' staan.

Deze versie geeft trouwens alleen betekenis 1/4/5/8/9.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer