differentiaal vergelijking uitleg

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

differentiaal vergelijking uitleg

kan iemand mij uitleggen wat differentiaal vergelijking is in een een makkelijke manier dus met een simpele formule(als het kan geen van zulke formules zoals hieronder) Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: differentiaal vergelijking uitleg

een differentiaalvergelijking is een vergelijking die een functie en haar afgeleiden bevat. De vergelijking oplossen betekent dat je deze functie (of functies) moet vinden.

En diff. vergelijking zou kunnen zijn:

f'(x) = 5

f'(x) is de afgeleide van de functie f(x). De vergelijking oplossen betekent dat je zoekt wat dat f(x) precies is.

De vgl. kan ook hogere afgeleiden (de tweede, derde, ... of een combinatie daarvan) en de functie zelf bevatten.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: differentiaal vergelijking uitleg

caesarandreas schreef: zo 14 okt 2012, 21:13
kan iemand mij uitleggen wat differentiaal vergelijking is in een een makkelijke manier dus met een simpele formule(als het kan geen van zulke formules zoals hieronder)



Afbeelding
De vergelijking is niet simpel en is maar in een beperkt aantal gevallen oplosbaar.

Meestal worden dit soort vergelijkingen opgelost via de bijbehorende karakteristieke vergelijking:
\( c_np^n+c_{n-1}p^{n-1}+ \cdots \cdots + c_1p+ c_0=0\)
Dat is meestal niet zo gemakkelijk als n>2 en vaak niet goed mogelijk.

Als g(x)=0 dan kan uit de oplossingen van p de oplossing van de DV zo worden neergeschreven.

Is dat niet zo dan moet er ook nog naar een particuliere (bijzondere) oplossing gezocht worden.

Dat laatste kan ook wel eens niet lukken.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 7

Re: differentiaal vergelijking uitleg

ik begrijp nog steeds niet kan u de differentiaal vergelijking geven van 0.5*2^t

hierdoor kan ik het beter begrepen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: differentiaal vergelijking uitleg

caesarandreas schreef: wo 17 okt 2012, 20:48
ik begrijp nog steeds niet kan u de differentiaal vergelijking geven van 0.5*2^t

hierdoor kan ik het beter begrepen
Neem even een voorbeeld uit de fysica:

Stel dat een voorwerp (initieel in rust) een versnelling van heeft die verandert in de tijd:

a = t² + 3t

Wat is de bewegingsvergelijking van dit voorwerp?

De versnelling is d²x/dt² en x is de functie die we zoeken.

Je moet dus de volgende vergelijking oplossen naar x:
\(\frac{d^2x(t)}{dt^2} = t^2 + 3t\)
x is een functie van t, maar in de vergelijking komt de tweede afgeleide voor. Vergelijkingen waarin de afgeleide van de gezochte functie voorkomt heten differentiaalvergelijkingen.

Berichten: 7

Re: differentiaal vergelijking uitleg

dus de differentiaal vergelijking is a`=2t+3

is de differentiaal vergelijking hetzelfde als afgeleide

ik wil wat makkelijker aantwoord hierdoor kan ik zlef uitzoeken hoe het doorgaat

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: differentiaal vergelijking uitleg

Nee. Een differentiaalvergelijking is een vergelijking waarin de afgeleide (of differentiaal) van de onbekende in voorkomt.

Mijn voorbeeld was misschien te eenvoudig.

Onderstel een kogel die afgeschoten wordt. Daarop werken de zwaartekracht (F = m*g) en de luchtweerstand (F = vanalles*v²).

Via de 2e wet van Newton kan je dan weer de bewegingsvergelijkingen opstellen.

Dat levert dan iets in de vorm van:
\(\frac{d^2x}{dt^2} = g + k\cdot \left( \frac{dx}{dt} \right )^2\)
Waarin je x moet bepalen als een functie van t.

Dit is een differentiaalvergelijking.
caesarandreas schreef: wo 17 okt 2012, 21:12
is de differentiaal vergelijking hetzelfde als afgeleide

ik wil wat makkelijker aantwoord hierdoor kan ik zlef uitzoeken hoe het doorgaat
De 'afgeleide' is toch helemaal geen vergelijking :/

Ik wil je nu niet ontmoedigen, maar als je al moeite hebt met de definitie dan vrees ik dat je zelf niet veel gaat kunnen uitzoeken over dit onderwerp. Dit is echt wel vrij moeilijk.

Berichten: 126

Re: differentiaal vergelijking uitleg

Vergelijk het met een gewone vergelijking. In een gewone vergelijking zoek je een getal die aan de vergelijking voldoet, bij een differentiaal vergelijking zoek je een functie of een verzameling functies die aan de vergelijking voldoen. Voorbeeld:

dy/dx = 2y. Het antwoord hierop is y = Ke^2x, waarbij K een willekeurige constante is. Waarom is dit logisch? Differentieer y maar dan krijgen we dy/dx = 2Ke^2x = 2y. Daaruit concluderen we dat dit een oplossing is van de differentiaalvergelijking.

Neem dy/dx = 1+ y^2 eens. Een oplossing daarvan is y = tan(x)(ga maar na). Dit is het idee achter differentiaal vergelijkingen en er zijn verschillende technieken waarmee je verschillende differentiaal vergelijkingen kan oplossen. Sommige vergelijkingen kun je niet eens expliciet oplossen, dan moet je het numeriek doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: differentiaal vergelijking uitleg

Misschien werkt het zo: een differentiaalvergelijking is een vergelijking waarvan de oplossing een _functie_ is, geen getal.

Zoiets als: de som van een functie en haar tweede afgeleide is 0. Welke is die functie ?

f(x)+f''(x)=0

(antw: cos(x))
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: differentiaal vergelijking uitleg

dannypje schreef: ma 22 okt 2012, 13:04
Zoiets als: de som van een functie en haar tweede afgeleide is 0. Welke is die functie ?

f(x)+f''(x)=0

(antw: cos(x))
Ik vermoed dat je hier een paar kwadraten vergeten bent, want de oplossing hiervan is een exp functie.

Berichten: 126

Re: differentiaal vergelijking uitleg

Xenion schreef: ma 22 okt 2012, 13:10
Ik vermoed dat je hier een paar kwadraten vergeten bent, want de oplossing hiervan is een exp functie.


Cos(x) voldoet gewoon, of een exponentiele functie met een imaginaire exponent ook maar dat is gewoon hetzelfde ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: differentiaal vergelijking uitleg

De leek schreef: wo 24 okt 2012, 22:22
Cos(x) voldoet gewoon, of een exponentiele functie met een imaginaire exponent ook maar dat is gewoon hetzelfde ;)
cos(x) - sin(x) = 0 geldt niet altijd...

In tegenstelling tot: exp(-x) - exp(-x) = 0

Edit: ik had niet gezien dat het om de tweede afgeleide ging, mijn fout :)

Reageer