Reactievergelijkingen maken d.m.v. woorden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 98

Reactievergelijkingen maken d.m.v. woorden

Hallo

hoe moet je van elementen kloppende reactievergelijkingen maken?

Bijvoorbeeld:

Zwavel (s) + Zuurstof (g) ---> Zwaveldioxide (g)

dat is: S + O2 ---> SO2

Alleen als ik alleen de woorden lees dan heb ik dit in mijn gedachte:

S8 + O2 = S8O2

nog zoiets

Koolstof (s) + zuurstof (g) ---> koolstofmono-oxide (g)

C + O2 ---> Co2

Dus je kan er geen mono-oxide van maken?

Wat is hier de truuk, of de regels? Ik heb al gegoogeld maar dan komen ze vaak aan met de formules en niet met woorden.

Berichten: 83

Re: Reactievergelijkingen maken d.m.v. woorden

Hoe kom je op S8 + O2 = S8O2 wanneer je volgens jou de woorden leest?

Waar haal je de 8 weg?

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Reactievergelijkingen maken d.m.v. woorden

Een aantal stoffen zijn niet ontleedbaar...

H2 - N2 - O2 - F2 - Cl2 - Br2 - I2 - S8 - P4

Die komen op deze manier voor in de natuur en niet als één atoom...

Zo staat het op het lijstje wat ik moet leren, daar haal ik het dan ook vandaan...

Berichten: 329

Re: Reactievergelijkingen maken d.m.v. woorden

De definitie van een reactie: Als verschillende moleculen met elkaar in aanraking komen, dan kunnen moleculen zichzelf afbreken in losse atomen, vervolgens gaan deze losse atomen een binding aan met elkaar, die niet persé 1 reactieproduct afgeeft dat simpelweg de molecuulformules van de beginstoffen optelt.

Als in een molecuul van een stof 2 zuurstofatomen zit, dan zet je bij zuurstof een nummeriek voorvoegsel: ''di''.

Dus in koolstofDIoxide, zit 1 koolstof atoom en 2 zuurstof atomen.

Als er in het molecuul 1 atoom van een bepaalde soort voorkomt, zet je er ofwel mono ofwel niks voor.

Koolstofmonoxide kan je lezen als monokoolstofmono-oxide. Maar een C, O binding is altijd met 1 koolstofatoom, dus wordt de mono voor koolstof weggelaten. De mono voor oxide wordt niet weggelaten aangezien er 2 C, O bindingen zijn (CO en CO2).

Zwaveldioxide is dus niet zoals jij zegt S8O2, maar het is SO2.

Omdat er geen S2Oxbestaat, laat men gewoon de mono voor zwavel weg.

Als het goed is staat in je boek, of laat je docent je een aantal bekende bindingen leren, leer die goed!

Dan denk je nu waarschijnlijk: ''Hoe maak je ze dan kloppend?''

Wat je doet is, je hebt de reactievergelijking, nog niet kloppend, die moet jij dus kloppend maken.

Voorbeeld de verbranding van zwavel:

S8 + O2 --> SO2

Zoals je ziet, zijn het aantal zuurstof atomen gelijk, maar de zwavel atomen niet (links 8 en rechts 1).

Wat we dan doen, is het inbrengen van een zogenaamd coëfficient. Dat coëfficient geeft aan hoeveel van dat molecuul aanwezig is in het proces.

Een coëfficient zet je altijd voor het molecuul/atoom waar het betrekking op heeft.

S8 + O2 --> 8SO2 nu zeg ik dat er 8 moleculen zwaveldioxide onstaan zijn, dan kloppen de zuurstofatomen weer niet.

Dan bereken je hoeveel er rechts zijn, 8*2=16

Dan zie je aan de index van zuurstof links, dat er per molecuul zuurstof 2 erbij komen. Dus je deelt het aantal zuurstof atomen door 2, 16/2=8

S8 + 8O2 --> 8SO2 En zo heb je de vergelijking kloppend gemaakt.

Nu heb ik je een basis gegeven: Maak volgende vergelijkingen kloppend.

1)H2+O2 ---> H2O

2)CH3F + O2 ---> CO2 + H2O + F2

3)Fe2O3 + CO ---> Fe +CO2

De laatste is een zeer pittige puzzel, hint: Je zal op een gegeven moment even goed moeten kijken wat er nou voor zorgt dat je vast raakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Reactievergelijkingen maken d.m.v. woorden

He Liamgek! Sorry voor de late reactie, maar ik rouleer drie vakken en scheikunde is daarbij het laatste vak waaraan ik werk!

Je hebt het erg goed verwoord vooral het begin. In het begin dacht ik: 'Wat heeft dat ermee te maken?', maar de voorvoegsels (mono, di, tri, tetra, penta, hexa) staan in het antwoord gegeven.

Zwavel (s) + zuurstof (g) ---> zwavel DI - oxide

SO2 dus

En voor de opgaven gelden soort gelijke vragen, waaruit ik kan lezen hoeveel atomen van een gegeven zitten. Echt dank je :)

Antwoorden op jouw vergelijkingen:

1)H2+O2 ---> H2O

[2 H3 1 O2 ---> 2 H2O ]

2)CH3F + O2 ---> CO2 + H2O + F2

[4 CH3F + 7 O2---> 4 CO2+ 6 H2O + 2 F2]

3)Fe2O3 + CO ---> Fe +CO2

[Fe2O3 + 3 CO ---> 2 Fe + 3 CO2]

Bij de laatste moet je inderdaad een verhouding vinden tussen de O'tjes... :)

Is dit altijd zo gegeven en bewerkbaar?

Berichten: 329

Re: Reactievergelijkingen maken d.m.v. woorden

Redfield schreef: zo 21 okt 2012, 14:22
En voor de opgaven gelden soort gelijke vragen, waaruit ik kan lezen hoeveel atomen van een gegeven zitten. Echt dank je :)

Antwoorden op jouw vergelijkingen:

1)H2+O2 ---> H2O

[2 H3 1 O2 ---> 2 H2O ]

2)CH3F + O2 ---> CO2 + H2O + F2

[4 CH3F + 7 O2---> 4 CO2+ 6 H2O + 2 F2]

3)Fe2O3 + CO ---> Fe +CO2

[Fe2O3 + 3 CO ---> 2 Fe + 3 CO2]

Bij de laatste moet je inderdaad een verhouding vinden tussen de O'tjes... :)

Is dit altijd zo gegeven en bewerkbaar?
De antwoorden kloppen, je begrijpt het dus.

Je hebt de gegevens niet altijd over de stoffen, maar als je een paar dagen terug nog niet wist wat een naam precies inhield, dan ga ik er vanuit dat je nog niet zo lang bezig bent met scheikunde, en dus dat je het ook niet hoeft te weten voor nu.

In de toekomst moet je bij een bepaald aantal reacties zelf kunnen bedenken wat de producten worden. Zoals verbrandingen.

Wat voor niveau doe jij van school?

Fijn om te zien dat je het nu begrijpt. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Reactievergelijkingen maken d.m.v. woorden

Ik doe havo 4+5 in 8 maanden... En ik heb niet echt ondergrond. Ten minste ik heb mijzelf het e.e.a. aangeleerd en daaruit redeneer ik.

Ik weet dat bij verbranding O2hoort en dat je volledig en onvolledige verbranding hebt. Youtube en deze forums helpen mee :) Alleen op specifieke vragen (zoals deze vraag) is het echt gissen... en gelukkig bied jij uitkomst ^^

De onderwerpen die nu aan het bod zijn Moleculaire stoffen en zouten en daar zit nog rekenwerk (inclusief mol) en de basis. Atoom = p+ |E- |N. Neutraal atoom is P en E gelijk ^^ Zulke dingen.

Berichten: 329

Re: Reactievergelijkingen maken d.m.v. woorden

Redfield schreef: ma 22 okt 2012, 18:03
Ik doe havo 4+5 in 8 maanden... En ik heb niet echt ondergrond. Ten minste ik heb mijzelf het e.e.a. aangeleerd en daaruit redeneer ik.

Ik weet dat bij verbranding O2hoort en dat je volledig en onvolledige verbranding hebt. Youtube en deze forums helpen mee :) Alleen op specifieke vragen (zoals deze vraag) is het echt gissen... en gelukkig bied jij uitkomst ^^

De onderwerpen die nu aan het bod zijn Moleculaire stoffen en zouten en daar zit nog rekenwerk (inclusief mol) en de basis. Atoom = p+ |E- |N. Neutraal atoom is P en E gelijk ^^ Zulke dingen.
Dit youtubekanaal kan je heel veel tijd besparen met je scheikunde: http://www.youtube.com/user/scheikundelessen?feature=results_main

Ik zit zelf in 4 havo, en deze filmpjes hebben me een goeie voorsprong gegeven op wat er nu allemaal aan bod komt (van wat er niet herhaald wordt van de derde klas).

Aangezien je al antwoord hebt op je vraag: Heb je ook natuurkunde en wiskunde B? En wat wil je na je havo doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 98

Re: Reactievergelijkingen maken d.m.v. woorden

Hoi!

Ik ken het kanaal. Hij legde alleen niet uit wat ik vroeg in dit topic. Dat is wel jammer dat je niet de persoonlijke interactie hebt als je 'specifieke' vragen hebt. Maar gelukkig bood jij uitkomst.

Natuurkunde en wiskunde b doe ik ook; op dezelfde manier als scheikunde. Als ik havo heb afgerond met redelijke cijfers dan wil ik het vwo doen, dat doe ik dan met biologie erbij en daarna door naar de universiteit om technische natuurkunde te studeren of natuurkunde. Wel iets in die richting.

Wat zijn jouw plannen? En weet jij globaal wat er gevraagd wordt op een SO? Wat is belangrijk bij scheikunde om te weten op toetsen? Ik leer nu vooral formules en covalenties uit mijn hoofd en het de verschillen tussen moleculaire stoffen en zouten. Weet niet goed wat ik moet verwachten op de toetsen van na, sk en wi B.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Reactievergelijkingen maken d.m.v. woorden

Opmerking moderator

Dit is een discussieforum, geen chatroom. Graag on topic blijven of anders per PB verdergaan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer