Kristalwater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Kristalwater

Heey!

Kan iemand mij het fenomeen kristalwater uitleggen? Ik snap het namelijk nog niet helemaal!

Ook snap ik niet waarom je bij een ordereactie niet de coëfficienten bij elkaar op mag tellen, kan iemand me dat ook nog uitleggen?

Alvast hartstikke bedankt!

Groetjes, Anouk

Berichten: 288

Re: Kristalwater

Veel vaste stoffen hebben een kristallijne structuur. Dat wil zeggen dat zij bestaan uit een regelmatige opstapeling van een structuureenheid (moleculen, ionen, atomen) die als bouwsteen van de regelmatige stapeling gezien kan worden. De structuureenheden vormen een driedimensionaal rooster. In de kristallografie worden de gestapelde structuureenheden eenheidscellen genoemd.

krisatwater zijn watermoleculen die in een kristalrooster ingebouwd zijn. Bij verhitting of drukverlaging ontsnapt het kristalwater. Dikwijls treedt hierbij een kleurverandering op.

bijv.

CuSO4·5 H2O geeft CuSO4 + 5 H2O

blauw kleurloos

De orde wordt dan bepaald door de voorgetallen van de reagentia in die traagste stap.

vb

Een reactie hoeft niet noodzakelijk te gebeuren in één stap. Een reactievergelijking geeft enkel een nettoverandering van een chemisch proces weer.

Voor de reactie tussen NO en H2 (2 NO(g) + 2 H2 (g) → N2 (g) + 2 H2O (g)) wordt een twee stapsmechanisme voorgesteld waarin één trage stap de totale reactiesnelheid bepaalt:

2 NO (g) + H2 (g) → H2O (g) + N2O (g) traag: SBS

N2O (g) + H2 (g) → H2O (g) + N2 (g) vlug

totale reactie

2 NO(g) + 2 H2 (g) → N2 (g) + 2 H2O (g)

v = k [NO]^2 [H2]^1 of 3de orde

Deze laatste reactie is van tweede orde in NO en van eerste orde in H2

Het is de eerste stap die de orde van de reactie bepaalt, bijgevolg moet de orde van een reactie experimenteel bepaald worden, want meestal is het reactiemechanisme niet geken

Reageer