Flocculatie experiment

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Flocculatie experiment

Hallo Allemaal,

Ik ben op zoek naar een methode om de sedimentatie/neerslag/flocculatie van slib te bepalen.

En of de neerslag van deeltjes sneller verloopt na het toevoegen van een flocculant.

Er zijn tests/experimenten voor (Wahlberg 1995) maar ik kan de juiste artikelen/proefopzet niet vinden (30 minuten roeren, 30 minuten laten staan, maar hoe er dan gemeten wordt om data te krijgen is mij onbekend, evenals de verhoudingen vloeistof en slib).

Ik ben in het bezit van een sedimentatie balans ed.

Mochten jullie aanvullende vragen hebben dan beantwoord ik deze graag.

Groetjes Janneke

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Flocculatie experiment

Opmerking moderator

Ik zie dat er geen reacties komen op deze vraag. Ik verplaats deze naar scheikunde; misschien dat er daar meer reacties komen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 389

Re: Flocculatie experiment

Ik zie toch enkele methodes die je kan uitvoeren. De vraag is wel over wat voor type labo je beschikt. Zit je in een universiteitsomgeving, of in een middelbareschool-labo maakt hier wel enigszins uit.

De eenvoudige zaken die je kan doen zijn bezinkingsproeven en filterproeven:

- bezinkingsproeven gebeuren in een imhoff kegel. Da's een doorschijnende beker met een puntvormige bodem. Je zou een proef kunnen opstellen waarbij je een slib maakt of neemt en hiervan enkele substalen neemt(*). Je vult dan verschillende kegels bij eenzelfde starttijd, en gaat ook verschillende floculanten in de verschillende kegels gieten. Zo kan je doorheen de tijd waarnemen hoeveel bezinksel er in elke kegel zit doorheen de tijd, en vaststellen welke kegel het snelst neerslaagt. Je kan hierin zelf kiezen tussen bv. verschillende slibconcrentaties, verschillende floculanten of verschillende floculantconcentraties.

- eventueel kan je ook filterproeven doen op een colloidiaal cellulosepapier. Als het sediment goed floculeert, is het in principe goed mogelijk om snel veel slib te filteren van u water. Als het slib niet flocculeert, blijft dit colloidaal en verstopt uw filterpapier waardoor de filtering heel traag verloopt.

- eventueel kunt ge combinaties doen, bv. een bezinkingsproef met floculant, dan het water decanteren en kijken hoeveel slib er in het gedecanteerde water achter blijft. Dit is dan ook een maat voor de efficientie van uw floculant.

Meer geavanceerde technieken betreffen het meten van de korrelgrote met laserdiffractie voor en na flocculatie, het nemen van stalen van het slib en het bekijken onder de microscoop van de korrels,...

De variaties aan technieken in bovenstaande is eindeloos. Als je aangeeft wat je einddoel is, dan kan ik misschien wat meer specifiek advies geven.

(*) nemen van substalen van een waterig slibmengel dient te gebeuren onder gelijke sedimentconcentratie. Dit kan bv. bekomen worden met een 'Churn sample splitter', een soort tapvat waar een beweegbare plaat in zit die je moet op en neer bewegen terwijl je aftapt. Zo zorg je ervoor dat het slib continu omgewoeld wordt. Eventueel kan je van die stalen telkens een controle doen door een filterproef waarbij je de concentratie vaststelt.

Berichten: 4

Re: Flocculatie experiment

dank je wel voor uw reactie! Het gaat om een Uni lab,

vooral het filtratie experiment heeft mijn aandacht getrokken en ga ik zeker nog een x nakijken

Ik heb er nu voor gekozen om te werken met de Settlometer methode,

waarbij slib wordt geroerd en per tijdseenheid de bezinking bekeken wordt.

Na het bezinken zal het supernatant worden verzameld waardoor middels drogen de achtergebleven suspended solids bepaald worden. Ook wordt uit het supernatant de turbiditeit gemeten.

Reageer