Pi met veelhoeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Pi met veelhoeken

Prima, alleen nog beter:
\(\pi=n\sin{\frac{180}{n}}\)
Valt je iets op?

Berichten: 620

Re: Pi met veelhoeken

ja, voeg even lim toe :P

geldt ook voor tan trouwens
\(\pi = \lim_{n\rightarrow\infty} (n\cdot\tan{\frac{180}{n}})\)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Pi met veelhoeken

Stekelbaarske schreef: wo 12 dec 2012, 18:09
ja, voeg even lim toe :P
Heel goed!

@ TS.Wat valt je op als de limiet er niet staat?

En ook als deze limiet er wel staat?

Berichten: 620

Re: Pi met veelhoeken

is het bewijs trouwens hetzelfde voor tan, ipv sin?

klein vraagje over de lim: is de lim van een sinusfunctie gelijk aan zijn evenwichtslijn? of heeft die geen limiet?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Pi met veelhoeken

Stekelbaarske schreef: wo 12 dec 2012, 18:55
klein vraagje over de lim: is de lim van een sinusfunctie gelijk aan zijn evenwichtslijn? of heeft die geen limiet?
Geen idee wat je bedoelt?

Berichten: 620

Re: Pi met veelhoeken

de evenwichtslijn is de rechte met vergelijking y = constante die de sinusfunctie 'doormidden' 'snijdt' en zo de amplitude kan weergeven; in y = a*sin(b[x-c]) + d is dit y = d.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Pi met veelhoeken

Stekelbaarske schreef: wo 12 dec 2012, 18:55
is het bewijs trouwens hetzelfde voor tan, ipv sin?
Welk bewijs?
Stekelbaarske schreef: wo 12 dec 2012, 18:55
klein vraagje over de lim: is de lim van een sinusfunctie gelijk aan zijn evenwichtslijn? of heeft die geen limiet?
Je vraagt dit en dat begrijp ik niet. Ik vraag niet naar de def van de evenwichtslijn?

Berichten: 620

Re: Pi met veelhoeken

ik zal het eenvoudiger vragen: heeft een sinusfunctie een limiet? of kan dit niet, daar de punten van de limiet werkelijk 'bestaan' op de sinusfunctie?
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: Pi met veelhoeken

Als je in plaats van een ingeschreven veelhoek neemt ,maar een omschreven veelhoek , dan krijg je die formule met die tangens

Om een begin te maken met die afleiding
\(\tan \left( \frac{360}{2n} \right)=\frac{1/2\cdot a}{r} \)

Berichten: 620

Re: Pi met veelhoeken

aadkr schreef: wo 12 dec 2012, 21:39
Als je in plaats van een ingeschreven veelhoek neemt ,maar een omschreven veelhoek , dan krijg je die formule met die tangens

Om een begin te maken met die afleiding
\(\tan \left( \frac{360}{2n} \right)=\frac{1/2\cdot a}{r} \)


interessant :)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Re: Pi met veelhoeken

Je zou 'ns het gemiddelde van beide benaderingen, dus per ingeschreven en omgeschreven veelhoek, kunnen nemen, voor een strakkere benadering: de een benadert pi van onderen, de ander komt van boven...

Berichten: 555

Re: Pi met veelhoeken

Maar voor grote n zullen beide elkaar benaderen. Dat is makkelijk in te zien ifv de definitie van de tangens.

Re: Pi met veelhoeken

JorisL schreef: do 13 dec 2012, 00:25
Maar voor grote n zullen beide elkaar benaderen. Dat is makkelijk in te zien ifv de definitie van de tangens.


Uiteraard, ik verwacht alleen dat het gemiddelde sneller naar pi convergeert...

Berichten: 555

Re: Pi met veelhoeken

Dan wel ja. Hoewel ik verwacht dat het verschil tussen dat gemiddelde en de gewone sinus (of tangens) voor grote n nauwelijks zal afwijken. (2-maal bijna hetzelfde middelen geeft een erg kleine afwijking).

Edit: Ik heb voor de zekerheid getest in excel. Wat blijkt, het gemiddelde convergeert trager dan de sinus-formule. De reden is doordat de tangens-formule een relatief grotere afwijking geeft dan de sinus.

Berichten: 555

Re: Pi met veelhoeken

Nog een aanpassing, na de berekening van absolute fouten voor sinus en gemiddelde, vindt ik dat het gemiddelde een fout heeft die maar half zo groot is als die van de sinus.

Reageer