(speculatief) Hoe het reukzintuig verminderen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

(speculatief) Hoe het reukzintuig verminderen?

Beste lezer,

Voor mijn studie Industrial Design (TU/e) ben ik bezig met een speculatief product.

Heel kort door de bocht komt mijn concept neer op een sieraad dat langzaam het reukzintuig vermindert. De gebruiker ruikt minder, dit neemt een van de aspecten van proeven weg en de gebruiker ervaart minder plezier in het proeven/eten. Dit product is voor een project wat gaat over nanotechnologie, het werken op nano schaal. (http://www.kennislink.nl/nanotechnologie en http://nl.wikipedia.org/wiki/Nanotechnologie) Ik ben niet op zoek naar feedback voor dit concept, maar heb hulp nodig bij de 'werking' ervan.

Dus nu de rede waarom ik hier ben: Ik zoek naar een mogelijkheid om de werking van het reukzintuig langzaam te verminderen. Dit hoeft nu nog niet te kunnen werken, maar ik moet een goede insteek hebben hoe dit over 5/10/20 (oid) jaar zou kunnen gaan.

De opties waar ik zelf aan gedacht heb zijn:

- Het principe van Anosmie. Deze aandoening is het gebrek aan reukzin. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een bacterie/virus die de slijmvliezen van de neusholte aantasten. Welke specifieke bacterie/virus kan dit zijn? Hoe zou kunnen werken? Hoe 'voeg' je de bacterie/virus toe?

- De zenuw van de neus naar de hersenen is een directe verbinding en staat in contact met het lymbisch stelstel. Is er een mogelijkheid om deze te 'blokkeren'?

Meer diepgaande informatie wat betreft de bovenste vraagstukken is ook welkom, evenals andere ideeën om dit aan te pakken. Ik ben geen expert op het gebied van biologie/scheikunde, en heb slechts basis VWO kennis hiervan. Alle informatie, tips of links naar andere bronnen is welkom.

Voor mijn concept is het niet nodig dat het een 'gezonde' oplossing is. Het mag best wat risico's met zich meebrengen. Dit klinkt natuurlijk heel vreemd, maar voor mijn project bedenken en analyseren wij producten 'van de toekomst', het risico aspect, maar ook het culturele aspect, betrek je daar ook bij. Het is speculatief.

Het kan zijn dat deze topic in een andere categorie geplaatst moet worden, ik heb hem hier geplaatst omdat ik dacht dat het iets moeilijker in elkaar zat dan het 'typische huiswerkvraagje'.

Alvast bedankt!

Berichten: 2

Re: (speculatief) Hoe het reukzintuig verminderen?

En nog een toevoeging:

Is het werken met biochemische sensoren een optie? http://www.agrofoodwiki.nl/index.php/(Bio)sensoren

Misschien zou je in theorie de receptoren in de neus hiermee kunnen afdekken...

Voor mij als ID student klinkt dit al als een stap in de goede richting, wat vinden 'experts' hiervan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: (speculatief) Hoe het reukzintuig verminderen?

Om langzaam een anosmie te induceren is erg lastig. De 2 opties uit de OP: via neurotrope virussen en via blokkade van het dopaminesysteem is vrijwel niet haalbaar. Dit komt respectievelijk door de aselectiviteit van neurotrope virussen (kan de oogzenuw zijn, gehoorszenuw, maar ook reukzenuw) en de vele neveneffecten van dopamineblokkade (stijfheid, tremoren etc.). Beiden hebben dus een groter effect dan alleen het induceren van een anosmie. Daarnaast vraag ik me af wat de biologische beschikbaarheid is van dopamineantagonisten via inhalatie.

Een zoekactie op het internet levert een aantal chemicaliën op die misschien een mogelijkheid bieden: koolstofdisulfide, butylacetaat, de acrylaten, tetrahydrofuraan, cyclohexanon, aceton en andere ketonen.

Bron: 1 + 2

Je kunt per stof bekijken hoe haalbaar het is (met andere woorden: hoe selectief voor het reukorgaan).
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: (speculatief) Hoe het reukzintuig verminderen?

Wat is nu precies het nut? Je wil iemand besmetten met een virus en ziekmaken zodat het plezier in eten wordt weggenomen. Als je het zó omschrijft is het zo onetisch dat je het wetenschappelijk gezien niet eens zou moeten willen onderzoeken.

Hetzelfde geldt voor pogingen iemand te vergiftigen; want daar komt het bij gebruik van de genoemde chemicaliën wel op neer.

De connectie met nanotechnologie ontgaat me overigens.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: (speculatief) Hoe het reukzintuig verminderen?

Moet het omkeerbaar zijn?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 135

Re: (speculatief) Hoe het reukzintuig verminderen?

Ben je op zoek naar iets dat permanent is of moet het een tijdelijk effect zijn? Je noemt een sieraad dus is het zo dat zodra dit sieraad niet meer in de buurt van de gebruiker is het effect verdwijnt?

Gaat het om het verminderen van een specifieke geur of het reukzintuig als geheel? Gezien de werking van het reukzintuig is het eerste in principe eenvoudiger dan het laatste.
Wet van Hofstadter: het duurt altijd langer dan je denkt, ook al houd je rekening met de Wet van Hofstadter.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: (speculatief) Hoe het reukzintuig verminderen?

De mate waarin je een geur herkent is afhankelijk van de mate waarin je eraan bent blootgesteld. Dit geld bijvoorbeeld voor parfum. De persoon die de parfum draagt ruikt het waarschijnlijk niet meer terwijl andere mensen om die persoon heen het nog wel ruiken. Je zou dit principe in theorie ook voor voedingsstoffen kunnen gebruiken.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer