Zwarte energie is afval

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Zwarte energie is afval

Ik ben van mening dat donkere energie (en -materie) restproducten zijn die bij het uiteenvallen en annihilatie van deeltjes vrij komen.

Nu er steeds krachtigere quasars worden waargenomen wil ik deze gedachten best delen :-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zwarte energie is afval

wil ik deze gedachten best delen


Dat is mooi.

Kan je ook een onderbouwing geven?

Berichten: 3

Re: Zwarte energie is afval

Sinds we ontdekt hebben dat sterrenstelsels zich steeds sneller van ons verwijderen, is de vraag: Wat levert de enorme energie ie nodig is om de zwaartekracht te overwinnen?

Zwarte energie is als antwoord genomen. Maar wat het precies is, weet volgens mij niemand. Van wikipedia heb ik onderstaand plaatje:

Afbeelding

Ik zat te denken: Als de sterrenstelsels om ons heen niet bewegen is alles in evenwicht. Maar er is geen evenwicht. Er is versnelling. Meer energie dan materie.

Dus of er is altijd meer energie geweest of materie verdwijnt.

Zwarte gaten laten materie 'verdwijnen' en quasars spuwen die weer uit. Ik denk dat veel uitgespuwde deeltjes weer uiteenvallen en dat bij dat uiteenvallen weer meer energie-afval vrijkomt dan materie-afval.

Het is een idee. Ik moet het nog wat verder ontwikkelen :-)

Berichten: 3

Re: Zwarte energie is afval

Eigenlijk kwam ik op het onderwerp omdat ik na zat te denken over het volgende:

Als deeltjes van de deeltjesversneller uiteenvallen, waar 'vallen' de deeltjes dan heen? Die verdwijnen niet in het niets lijkt me....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Zwarte energie is afval

Een deeltje dat uiteen valt, vervalt doorgaans in andere deeltjes. Dit kunnen deeltjes met massa zijn, zoals elektronen, of massaloze deeltjes, zoals fotonen. Ik raad je aan om eens te googelen naar welke deeltjes er bij een deeltjesversneller gecreëerd worden, in welke deeltjes deze uiteenvallen, in welke deeltjes deze weer uiteenvallen, etc.

Berichten: 1.404

Re: Zwarte energie is afval

Een versneld uitdijend heelal verondersteld een energiedichtheid die constant is per volumeeenheid ruimte. Dit is rechtstreeks af te leiden uit de ART met de FRW metriek.

Massa komt niet in aamerking, want de energiedichtheid verkleint bij een uitzettend heelal, idem voor straling. De enige kandidaat die overblijft is de vacuumenergie die is nl wel constant per volumeeenheid.

PS zwarte gaten laten geen massa of energie verdwijnen
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Reageer