Glow in the dark verf op Reisklokjes en nu

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 81

Glow in the dark verf op Reisklokjes en nu

Vroeger gebruikte ze radium verf op de wijzers van een reisklokje zodat je 's nachts of 's avonds toch de tijd kon zien zonder ander licht nodig te hebben. Hiervoor gebruikte ze volgens mij radium-verf. Dit is nu alleen verboden omdat het radioactief is en mensen bij de productie (en soms bij gebruik) stralingsziektes opliepen. Maar mijn horloge heeft ook glow in the dark wijzers (ik heb hem vorig jaar nieuw gekocht). De vraag is: Welke stof gebruiken ze nu om dingen glow in the dark te maken?
What's real? What's not? How can I know? Should I know?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Glow in the dark verf op Reisklokjes en nu

Waarschijnlijk gaat het hier om fosforescentie. Maar om welke stof het dan precies gaat (naam of formule), dat weet ik helaas niet.

Berichten: 12.262

Re: Glow in the dark verf op Reisklokjes en nu

Het wat groenig oplichtende spul is meestal strontiumaluminate, maar er bestaan meerdere stoffen, ook met andere kleuren. Dit is het soort glow-in-the-dark materiaal dat na verloop van tijd steeds minder licht geeft.

Er bestaan ook nog wel buisjes die op basis van radioactief verval (tritium) werken. Deze zijn echter wel een stuk duurder, en te groot voor op de wijzer van een horloge of iets dergelijks.
Victory through technology

Berichten: 391

Re: Glow in the dark verf op Reisklokjes en nu

Zinksulfide!

Berichten: 12.262

Re: Glow in the dark verf op Reisklokjes en nu

Zinksulfide is ook wel fosforescent, maar is vergeleken met strontiumaluminaat slecht. Een paar minuten nagloeien doet het wel, maar echt urenlang zoals de wijzers op horloges lukt er niet mee.
Victory through technology

Reageer