Welke tijd/plaats gebruik ik?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 14

Welke tijd/plaats gebruik ik?

Hoi.

Ik heb een vraag mbt astronomie, daarom vroeg ik mij af of jullie mij kunnen helpen.

http://img822.images...24/54285618.png

Ik probeer de lengte tussen de A & C ster te bepalen ervan uitgaande dat AB lengte 1 heeft.

Ik kan dit natuurlijk gewoon met de hand meten, maar de vraag is:

-Welke stand & tijd gebruikt ik om dit te doen?

In bovenstaande screenshot ligt ster C ongeveer op 0.6 AB (iets over de helft) maar vanuit een ander standpunt gezien is deze verhouding natuurlijk compleet anders.

Is er een universele positie/tijd?

~Gembird

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

Als je de werkelijke afstand tussen deze sterren wilt meten zul je van iedere ster ook de afstand tot de Aarde moeten weten (kan je per ster waarschijnlijk wel vinden in Stellarium). Dan kan je een 3-d model opstellen en de werkelijke onderlinge afstanden uitrekenen. Een universele positie is er niet, maar zoals gezegd de afstand tot de Aarde is van alle zichtbare sterren goed bekend, dus dat is dan je vertrekpunt.

Interesseert de werkelijke afstand tussen die sterren je niet maar alleen de verhoudingen in een plat vlak, dan kan je het beste eenvoudig de afstanden met een lineaal opmeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

Stellarium heeft de plugin AngleMeasure voor het meten van de hoekafstand. De plugin is al ingebouwd, je moet hem alleen nog even aanzetten in de configuratie.

Als je het meten van de hoekafstand liever zonder de plugin doet: plaats de sterren ongeveer in het midden van het beeldveld, want naar de rand toe krijg je last van projectievervormingen. Maar zelfs in het midden heb je geen garantie dat de schaal in x en y richting gelijk is, zet daarom het equatoriale raster aan. Meet de x- en y-component van de afstand volgens de eenheden van dat raster, en tel ze op volgens Pythagoras.

Berichten: 48

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

Wat bedoel je met 'lengte'? Bedoel je het verschil in hoogte boven de horizon op een bepaalde plaats? Om dat uit te rekenen heb je een aantal gegevens nodig. Om te beginnen moet je de equatoriale coördinaten (rechte klimming en declinatie) weten van A, B, C, en de zon. Je hebt ook de lengte- en breedtegraad van je plaats nodig, en de Greenwich Mean Time (GMT) op het moment van je waarneming (voor onze regionen is dat 1 uur vroeger dan onze tijd in de winter, en twee uur vroeger in de zomer).

Uit de GMT, je lengtegraad, en de tijdsvereffening kan je de lokale schijnbare zonnetijd berekenen. M.b.v. de rechte klimming van de zon kan je dat omzetten naar de lokale schijnbare sterrentijd. En uit de rechte klimming van A, B, C kan je dan de uurhoeken van A, B, C bepalen. Uit die uurhoeken, de declinaties van A, B, C en de breedtegraad van je plaats kan je tenslotte het azimut en de hoogte van A, B, C op je plaats berekenen.

Je ziet, het is redelijk wat werk.

Berichten: 14

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

Ik wil alleen de 2D verhoudingen weten. Daarom leek mij handmatig meten de makkelijkste oplossing.

Nogmaals, dit zijn dezelfde 3 sterren, maar vanaf 2 verschillende posities op aarde bekeken.

http://img542.images...73/74216347.png

De AC waarde is totaal anders. Welke locatie/tijd gebruik ik? Is er een algemene plek/tijd?

Misschien doe ik het wel totaal verkeerd want de 3 punten blijven toch dezelfde verhouding hebben..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

de 3 punten blijven toch dezelfde verhoudingen hebben..


Inderdaad, daar verandert niets aan. Ik begrijp jouw probleem dan ook niet, het is toch duidelijk dat a-c in het linker figuur veel groter is dan 0,2 a-b? Hoe kom je aan die 0,2 ?

Berichten: 14

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

Michel Uphoff schreef: ma 18 mar 2013, 23:12
Inderdaad, daar verandert niets aan. Ik begrijp jouw probleem dan ook niet, het is toch duidelijk dat a-c in het linker figuur veel groter is dan 0,2 a-b? Hoe kom je aan die 0,2 ?
http://img607.imageshack.us/img607/3931/97788641.png

Zo bedoel ik

Berichten: 14

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

Ah, misschien had ik het beter kunnen omdraaien (0.8AB of 0.2BA). Excuus.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

Nog steeds snap ik er niets van. Wat wil je nu weten?

- de lengte van het lijnstuk ac ten opzichte van het lijnstuk ab ?

- de lengte van het nieuw getekende horizontale lijnstuk vanuit c t.o.v. ?

Hoe dan ook, als je verder geen informatie hebt over deze driehoek (grootte van de een of enkele hoeken, lengte van een of enkele lijnstukken), dan kan je het beste even opmeten met een lineaal, of hokjes tellen in het grid van Stellarium. Dat heb je een redelijke indruk.

Waarom wil je dit eigenlijk weten? Misschien komt daar nog iets uit waarmee we kunnen helpen.

Berichten: 14

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

http://img607.imageshack.us/img607/3931/97788641.png

De nieuw getekende horizontale lijn is enkel om te laten zien dat C waarde ongeveer op 0.2 van AB ligt.

Berichten: 14

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

http://img607.images...31/97788641.png

^ Snap je waarom waarom ik de C waarde ongeveer op 0.2 inschat (had misschien beter 0.3 kunnen zijn)?

http://img542.images...73/74216347.png

Snap je waarom waarom ik de C waarde van de rechter driehoek >1 inschat? Deze ligt namelijk voorbij punt A.

Het gaat niet om de directe lengte van de AC lijn maar om de "hoogte" van punt C tegenover A&B.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

Die 'hoogte' varieert dus continue (met de rotatie van de Aarde om haar as).

Zolang het ontbreekt aan basisgegevens van de driehoek zelf en de rotatie ervan is iedere keer opmeten het snelst (tenzij je nauwkeurigheid wenst). Waarom je dit nodig hebt begrijp ik niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

De aanduiding "lengte" was een beetje ongelukkig omdat je in alle voorbeelden de verhouding berekent van twee lengtes. Laten we je grootheid de X-factor noemen. In de voorbeelden definieer je de X-factor de ene keer als de azimutverschil-verhouding en de andere keer als de hoogteverschil-verhouding. Door die onvoorspelbaarheid is het best wel artistiek. Als ik jou was zou ik geen beperking van stand en tijd accepteren.

Afbeelding

Azimut en hoogte in het horizoncoordinatenstelel (wikipedia)

Berichten: 14

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

Haha, excuses voor de onduidelijk beschrijving!
Michel Uphoff schreef: di 19 mar 2013, 16:20
Die 'hoogte' varieert dus continue (met de rotatie van de Aarde om haar as).

Zolang het ontbreekt aan basisgegevens van de driehoek zelf en de rotatie ervan is iedere keer opmeten het snelst (tenzij je nauwkeurigheid wenst).
Juist! Daarom was mijn originele vraag ook, is er een algemene locatie & tijd afgesproken om deze 'hoogte' // 'x-factor" (statisch) te bepalen?
jkien schreef: di 19 mar 2013, 17:08
Als ik jou was zou ik geen beperking van stand en tijd accepteren.

Azimut en hoogte in het horizoncoordinatenstelel (wikipedia)
Via deze methode is er één C "X-factor" waarde, onafhankelijk van plaats & tijd? Prima! Kan dit via stellarium?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welke tijd/plaats gebruik ik?

is er een algemene locatie & tijd afgesproken om deze 'hoogte' // 'x-factor" (statisch) te bepalen?
Nee, niet dat ik weet. En het ontgaat mij nog steeds waar je dit voor nodig zou hebben.

Je kan natuurlijk zelf een vaste locatie en vast tijdstip kiezen, maar dit laatste dan wel op basis van de siderische (sterren) dag. Die is 86.164,0989 seconden lang.

Zelf gebruik ik andere software, maar Stellarium kent vast en zeker een siderische dag. In de software die ik gebruik kan ik een sidereal day vooruit of terug springen met een muisklik of een toetsencombinatie. Ik neem aan dat Stellarium dat ook kan.

Reageer