Osmolariteit

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 12

Osmolariteit

Hallo,

Ik heb een vraag over de osmolariteit.

Ik heb gegeven pethidine HCL van 50 mg met een molecuul gewicht van 283.8 en 20 ml water. Nu is gemeten dan de osmotische waarde 302 mOsmol/kg is en wordt er gevraagd of deze waarde ongeveer juist is.

Ik heb gegeven de formule f x (G/M) waarbij f de correctiefactor voor de dissociatie is en deze is voor pethidine HCL 2.0. G is concentratie van de stof in grammen per liter en M is het molecuul gewicht.

Wat ik heb gedaan is eerst 50 mg omrekenen naar grammen = 0.05 gram en 20 ml water omrekenen naar liters = 0.02 liter. Daarna omrekenen naar liters geeft 2.5 gram per liter Pethidine HCL. Dit rekenen ik weer om naar kilogram dus 0.0025 kilogram

Als ik dit nu invul in de formule geeft dit dus 2.0 x ( 0.0025/ 283.3) = 1.76x10^-5 mOsmol/kg

Nu wijkt deze waarde heel erg af van de waarde waarmee ik het moet vergelijken en vraag ik me af of ik het wel goed oplos??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Osmolariteit

In de formule wordt G uitgedrukt in gram en niet in kg. Daardoor zit je een factor 1000 mis. En het antwoord is in osmol en niet in milliosmol.

Verder is het goed. Ik kom zo op 1,76 x 10-2 osmol/l oftewel 17,6 milliosmol/l.

Berichten: 12

Re: Osmolariteit

Oh tuurlijk! Bedankt

Reageer