Polarisatie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Polarisatie

Zoals ik ooit op school heb geleerd zijn polariserende zonnebrillen om zo min mogelijk weerkaatsing en schittering binnen te laten omdat je als het ware de lichtstralen filtert. Als je 2 gepolariseerde glazen achter elkaar houdt waarvan een 90 graden gedraaid dan zie je niks meer. Weet iemand mij precies uit te leggen hoe dit werkt.

Daarbij vroeg ik me af of dit op dezelfde manier werkt bij bijvoorbeeld een polaroid foto, of polaroid filters voor je camera lens.

Ik vroeg ma af of gepolariseerd glas op een bepaalde manier wordt gemaakt en hoe?

En of er ook glasplaten van gepolariseerd materiaal worden gemaakt die je gewoon kan kopen? Of welk ander materiaal ik hiervoor in de plaats zou kunnen gebruiken?

Ik zou namelijk graag zelf een sculptuur maken van gepolariseerd glas waarbij je dus de helft van het glas 90 graden draaid, zodat als je met een polaroid bril naar het object zou kijken je dus 2 verschillende varianten kan zien doordat je de bril draait. (is dit uberhaupt mogelijk op een afstand?)

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Polarisatie

Een polarisatie-filter is een soort traliewerk voor licht. Licht is een trilling in alle richtingen en na het filter gaat er maar een trillingsrichting verder.

Op school zal het dan bij jouw ook vergeleken zijn met een touw heen en weer slingeren door tralies, waarbij als je in de lengterichting van de tralies golft , de golf door gaat, en als je dwars op de tralies de golf gedempt wordt.

Als licht op water of glas invalt onder een grotere hoek, dan zal het weerkaatste gedeelte gepolariseerd zijn . De polarizerende brilleglazen hebben het traliewerk in de richting dwars daar op. zodat die weerspiegelde richting uitgedoofd wordt.

Ik dacht dat polarizerende filters ook langgerekt getrokken wordt waardoor zo'n traliewerk voor licht ontstaat.

Met glas zal dit denk ik niet mogelijk zijn.

Een polaroid fototoestel heeft dacht ik niets met polarizatie te maken, Komt alleen van de eerste maker van polarizerende glazen, Polaroid, die zijn naam naar dit polarizeren genoemd heeft.

Een glasblok maken kan denk ik alleen in een polarizatie-richting, waardoor je altijd maar een beeld kunt zien , als je de bril draait, zie je dan zwart.

Wel wordt er in presentatie-standaards voor polaroid brillen met dit effect gespeeld, en zelfs in het etui zit soms een grijs strookje , dat als je door de polaroidbril kijkt , een tekst te zien is, en zonder bril alleen een grijs vlak.

Ook zijn er materialen die gepolarizeerd licht in 2 richtingen splitst.

Dit worden dan de-polarizatiefilters genoemd. Ook wordt er dan wel gesproken over circulair gepolarizeerd licht. Dit wordt gebruikt in LCD schermen en 3D brillen .

Ga maar eens wat draaien met 2 3D brillen , dan krijg je rare effecten.

Hou je de oogzijden tegen elkaar dan wordt het licht niet uitgedoofd en houd je de buitenzijden tegen elkaar , dan wel. ( of andersom , moet ik weer even nazien

voorlopig genoeg zo, nieuwe vragen zullen wel weer opborrelen.

Reageer