Kookpunt

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Kookpunt

Halogeenalkanen hebben aanzienlijk hogere kookpunten dan alkanen met eenzelfde aantal C-atomen. Dit effect kan verklaard worden door hun veel grotere molaire massa. (komt uit mijn syllabus chemie)


Kan iemand mij uitleggen waarom stoffen met een grote molaire massa een hoog kookpunt hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Kookpunt

Kan iemand mij uitleggen waarom stoffen met een grote molaire massa een hoog kookpunt hebben?


Koken is een faseovergang. Bij het kookpunt laten de molecuulen los van elkaar en de vloeistof en word gas. Hievoor moeten de molecuulen een bepaalde snelheid hebben. Er is voor een zwaarder deeltje dus meer energie nodig om het uit de vloeistof te stoten omdat het meer massa bezit.

Daarom hebben zwaardere molecuulen meestal een hoger kookpunt.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Berichten: 14

Re: Kookpunt

Waow, zo logisch... natuurlijk!

Had ik nu toch wat beter nagedacht ;-)

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Kookpunt

Muisje schreef:Waow, zo logisch... natuurlijk!

Had ik nu toch wat beter nagedacht ;-)
Denken moet je overlaten aan een paard, die heeft een groter hoofd!

graag gedaan
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Re: Kookpunt

maar hoe kan het dan dat organische stoffen en oplosmiddelen een lager kookpunt hebben dan bijvoorbeeld water terwijl ze in massa wel groter zijn?

Berichten: 12

Re: Kookpunt

het is ook nkiet waar het gaatr erom hoe sterk stoffen elkaar aantrekken. De zogenaamde vanderwaalskrachten. en water heeft door de H-bruggen bijzonder sterke VDWkrachten. En zwaardere molecule trekken elkaar ook harder aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Kookpunt

het is ook nkiet waar het gaatr erom hoe sterk stoffen elkaar aantrekken. De zogenaamde vanderwaalskrachten. en water heeft door de H-bruggen bijzonder sterke VDWkrachten. En zwaardere molecule trekken elkaar ook harder aan.
Ik had in mijn antwoord al een slag om de arm gehouden. Als je alleen op basis van molecuulgewicht kijkt klopt het. Hier werd nl. naar gevraagd.

Maar kookpunt wordt door meerdere factoren bepaald. Zo ook de ruimtelijke struktuur. Wanneer een molecuul meer vertakt is spelen vdwaalskrachten minder een rol en is het kookpunt lager.

Wanneer alleen molecuulmassa een criterium is, is de regel hoe zwaarder hoe hoger het kookpunt.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Berichten: 14

Re: Kookpunt

Inderdaad, ik vroeg mij enkel af wat de invloed van de molecuulmassa was en bij deze is die vraag beantwoord :-)

Reageer