Van methaan naar methanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Van methaan naar methanol

Hoi, laatst kwam ik in een gesprek toevallig op het onderwerp 'de opwarming van de aarde', dat je daar eigenlijk amper nog iets van hoort in de 'publiekelijke' media. Er werd destijds beweerd dat er teveel afvalstoffen door vooral auto's in de lucht kwamen, waarna ik ooit in de KIJK gelezen heb dat we de vervuiling meetbaar meer te danken hebben aan 'scheten-latende' koeien, die daarbij methaangas produceren, dan auto's.

Ik heb daarnaast vorig jaar op school geleerd dat methanol een opkomende gewilde brandstof is en dat je dat kunt maken door methaan en stoom met elkaar te laten reageren en vervolgens verder te werken met de reactieproducten. Bekend is dat we veel methaan uit aardgas kunnen halen, maar de hoeveelheid fossiele brandstoffen wordt natuurlijk steeds kleiner.

Op dat moment moest ik denken aan de koeien die methaangas achter laten in de atmosfeer. Mijn vraag luidt daarom: is er geen mogelijkheid om de methaangas van de koeien op te vangen en daar methanol van te maken, zodat we dat kunnen gebruiken?

Ik heb zelf al wat zitten zoeken en ik denk zelf dat het (veel) te duur is om dit hele proces uit te voeren. Kan iemand hierover wat duidelijkheid scheppen? Alvast bedankt!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Van methaan naar methanol

Dit is een interessant idee, maar ik denk inderdaad niet zo haalbaar. Natuurlijk gaat het om een behoorlijke hoeveelheid methaan, maar die wordt zeer decentraal geproduceerd :-) daarom zal het moeilijk zijn die als grondstof te winnen.

Berichten: 12.262

Re: Van methaan naar methanol

Met een zak achter een koe aan rennen gaat inderdaad niet zo best. Methaan uit een biovergister oid zou je kunnen opvangen en verwerken tot methanol.

Het probleem is alleen transport: Fabrieken waar methaan (plus water en zuurstof) wordt omgezet in methanol zijn installaties op enorme schaal. Je moet dan denken in de orde van een miljoen ton op jaarbasis voor een grote fabriek.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Van methaan naar methanol

Jeronimo schreef: di 09 jul 2013, 13:49
Hoi, laatst kwam ik in een gesprek toevallig op het onderwerp 'de opwarming van de aarde', dat je daar eigenlijk amper nog iets van hoort in de 'publiekelijke' media.
Die hebben het momenteel te druk met de economische krisis.
Er werd destijds beweerd dat er teveel afvalstoffen door vooral auto's in de lucht kwamen, waarna ik ooit in de KIJK gelezen heb dat we de vervuiling meetbaar meer te danken hebben aan 'scheten-latende' koeien, die daarbij methaangas produceren, dan auto's.
Dat klopt niet. Methaangas is per mol een sterker broeikasgas dan CO2, maar de concentratie van CO2 in de atmosfeer is hoger en daardoor levert CO2 een hogere bijdrage aan het broeikaseffect. Verder zijn koeien maar voor een deel van de totale methaanuitstoot verantwoordelijk.


Op dat moment moest ik denken aan de koeien die methaangas achter laten in de atmosfeer. Mijn vraag luidt daarom: is er geen mogelijkheid om de methaangas van de koeien op te vangen en daar methanol van te maken, zodat we dat kunnen gebruiken?

Ik heb zelf al wat zitten zoeken en ik denk zelf dat het (veel) te duur is om dit hele proces uit te voeren. Kan iemand hierover wat duidelijkheid scheppen? Alvast bedankt!
Het is vooral te kleinschalig. We hebben veel meer brandstof "nodig" dan koeien uitstoten. Wat wel kan is het methaan opvangen en verbranden, zodat je bespaart op het verbranden van methaan uit aardgas. Maar daarvoor hoef je het niet om te zetten in methanol.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 12.262

Re: Van methaan naar methanol

Praktisch is het sowieso allemaal niet. Als je pakweg een vuilniszak vol methaan hebt op kamertemperatuur en druk kun je daar eigenlijk niets praktisch mee.

Qua broeikasverhaal zou het wel gunstiger zijn die zak methaan in brand te steken (tot co2 en water) ipv zomaar los te laten in de atmosfeer. Bij installaties waar voortdurend ongewenst methaan (en ethaan, propaan) vrij komt fakkelt men dit af, de bekende vlammen bovenaan schoorstenen van olieplatforms en dergelijke. De reden daarvoor is vooral veiligheid (het los laten lopen zou zorgen voor ophoping met explosiegevaar), maar het helpt feitelijk ook tegen het broeikasgebeuren.
Victory through technology

Reageer