Witte bloedcellen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Witte bloedcellen

Ik ben op dit moment bezig met het hoofdstuk afweer en ben aangekomen bij een paragraaf dat uitlegt en illustreert hoe en wat witte bloedcellen voor functie hebben bij de afweer van het menselijk lichaam. Over het algemeen is het allemaal erg goed te doen en is er duidelijkheid. Ik heb echter een twee vragen die ik niet per se hoef te weten (en wat dus ook niet uigelegd wordt) maar wel mijn interesse roept.

Het betreft de ontwikkeling van fagocyten. Er zijn 2 soorten fagocyten, namelijk de monocyten en de granulocyten. Wat ik wil weten is waarom er in een cel van een monocyt zich kleine, rode 'spikkeltjes' bevinden en bij een granulocyt niet. Heeft dat te maken met het feit dat granulocyten zich alleen op aspecifieke afweer richten en dat monocyten naast aspecifieke zich ook op specifieke afweer richten? Wanneer dat gebeurt, heeft de monocyt zichzelf veranderd in een macrofaag. Zou het dus kunnen liggen aan de meerdere taken?

Wikipedia zegt het volgende: "Het cytoplasma is blauwgrijs met plekjes en lijkt bedekt te zijn met kleine, nauwelijks zichtbare korreltjes."

Daarnaast heb ik een vraag over de aanmaak van bloedcellen en bloedplaatjes. Worden ze evenveel aangemaakt of ligt het aan de vraag van het lichaam af? Dat zou er dan op kunnen wijzen dat wanneer je geïnfecteerd bent, dat je lichaam dan meer witte bloedcellen aanmaakt?

Alvast bedankt!

Bron en toelichting

Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Monocyt

Beide afbeeldingen komen uit het handboek van Biologie voor jou, 2e fase, VWO.

Afbeelding 1 illustreert de aanmaak van bloedcellen en bloedplaatjes.

Afbeelding 2 illustreert het verschil tussen granulocyten en monocyten.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (72.81 KiB) 1014 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (115.96 KiB) 1004 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Witte bloedcellen

Er zijn nog meer fagocyten, maar dat terzijde ;)

Met betrekking tot de eerste vraag, is de vraag een beetje wat die 'korreltjes' precies zijn. Ik denk dat het kleine vesikels zijn waarin lichaamsvreemde eiwitten gepresenteerd kunnen worden aan bijvoorbeeld T-lymfocyten. In tegenstelling tot de granulocyt is de monocyt een zogenaamde APC (antigen presenting cell). De granulocyt fagocyteert alleen, maar presenteert het antigen niet. Deze scheidt wel cytokines uit waardoor het andere afweercellen aantrekt.

Met betrekking tot je 2de vraag: ja, het lichaam maakt bloedcellen (hetzij rode, witte of bloedplaatjes) aan op basis van de behoefte.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 74

Re: Witte bloedcellen

Ik vraag me af of jouw tweede plaatje wel klopt. De linker foto is inderdaad een granulocyt. Maar de cel op het rechter plaatje met de rode dots lijkt meer op een eosinophyle granulocyt. De monocyt bevat een enkelvoudige kern die met de standaard kleuring blauw wordt (zie deze afbeelding):

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... nocyte.jpg

Eosinophyle granulocyten zouden o.a. betrokken zijn bij de afweer tegen wormen en als negatief effect allergische astma veroorzaken. De blaasjes bevatten cytotoxische eiwitten die de wormen (en andere parasieten) vernietigen. In Nederland is het percentage eo's in een difje heel laag (een paar procent of minder).

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Witte bloedcellen

Ik was al op de hoogte van de meerdere 'soorten' en ik ga ook snel de zogenaamde T-cellen doornemen. Een kort vraagje over die cellen: klopt het dat T-cellen helpen om (o.a.?) kankercellen te vernietigen? Ik heb wel ergens gelezen dat kankercellen zich goed kunnen verweren tegen de aanvallen, met name als ze 'hongerig' zijn.

Om in te gaan op de opmerkig van Theo: het lijkt inderdaad meer op een eo dan op een monocyt qua 'uiterlijk' en op het eerste gezicht. Bestaat er een mogelijkheid dat dit toch een ('zeldzame' variant) monocyt is? Ik zal eens kijken op de website van Biologie voor jou en zal het anders binnenkort aan m'n docent vragen.

Bedankt beide voor de uitleg en alertheid.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Witte bloedcellen

Ja, CD8 cellen herkennen 'niet lichaamseigen' eiwitten op het MHC1-molecuul op tumorcellen waardoor deze de tumorcel kunnen lyseren.

Zie ook: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/14555498/

Ook NK-cellen zijn belangrijk in de respons tegen tumoren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 74

Re: Witte bloedcellen

Ja, T-cellen spelen een zeer belangrijke rol in de afweer tegen kankercellen. En nee, het lijkt mij niet waarschijnlijk dat deze eo een zeer zeldzame monocyt is.

Berichten: 74

Re: Witte bloedcellen

Jeronimo schreef: di 20 aug 2013, 14:54
Bestaat er een mogelijkheid dat dit toch een ('zeldzame' variant) monocyt is? Ik zal eens kijken op de website van Biologie voor jou en zal het anders binnenkort aan m'n docent vragen.
En wat was het antwoord van de docent?

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Witte bloedcellen

Heb nog een kort vraagje wat gerelateerd is: cytokinen, zijn dat moleculen die zich op een witte bloedcel bevinden en de antigenen van een lichaamsvreemde stof herkennen? En wanneer dat gebeurt, geven ze een signaal af welke specifieke antistoffen aangemaakt moeten worden?
Theo22 schreef: do 22 aug 2013, 12:04
En wat was het antwoord van de docent?
Ik ga vanaf volgende week weer naar school en weet niet zeker of we met dit hoofdstuk beginnen. Ik zal het in ieder geval wel even vragen als het aan de orde komt.

Het leek mij verstandig om alvast een beginnetje te maken aangezien ik van mezelf weet dat ik van nature lui kan zijn. Ik ben daarom ook vorig jaar blijven zitten. Maar ik heb al m.b.v. dit forum meer discipline opgebouwd, bovendien ben ik alvast wat voorbereid op bepaalde leerstof. En daarnaast spreekt dit onderwerp mij ook aan ;-)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Witte bloedcellen

Cytokinen zijn signaalmoleculen betrokken bij interactie en communicatie tussen cellen. Ze zijn betrokken bij tal van processen gerelateerd aan het immuunsysteem. Cytokinen worden onder bepaalde omstandigheden uitgescheiden door cellen om een boodschap over te brengen naar andere cellen. Tijdens immuunrespons oefenen ze invloed uit op (i.e. reguleren), differentiatie, proliferatie en activatie van immuuncellen. Verder regelen ze bijvoorbeeld het aantrekken van andere immuuncellen (chemotaxis) naar de plaats van infectie.

In dit stuk wordt het een en ander wat uitgebreider uitgelegd. Denk dat het heel wat vragen van je kan beantwoorden :)

http://assortiment.bsl.nl/files/1fdb1de8-5f45-48a5-b659-819853ff3385/immunologieph.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Witte bloedcellen

Kliche schreef: zo 25 aug 2013, 04:00
In dit stuk wordt het een en ander wat uitgebreider uitgelegd. Denk dat het heel wat vragen van je kan beantwoorden :)

http://assortiment.bsl.nl/files/1fdb1de8-5f45-48a5-b659-819853ff3385/immunologieph.pdf
Dat ziet er goed uit! Kan ik zeker nog even doornemen voor de toets die over deze stof gaat, zeker handig voor wat achtergrond informatie bij vragen waarbij je een toelichting moet geven. Bedankt ;)
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Witte bloedcellen

Theo22 schreef: do 22 aug 2013, 12:04En wat was het antwoord van de docent?
Ik heb vandaag m'n boeken opgehaald en nu blijkt dat we maar de helft van het handboek van V4 hebben behandeld. Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat we nooit het hele boek hebben kunnen behandelen maar we gaan het in V5 hebben over ecologie, evolutie, planten en ordening... dan kunnen we het beter over afweer hebben vind ik...

Zegt ook wel wat over het onderwijs van tegenwoordig: of het tempo is te laag (wat ik overigens zelf niet vind, al is het vak-afhankelijk!) of de leerboeken zijn te groot.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Witte bloedcellen

Toch nog even terugkomend op dit onderwerp.

We werken op dit moment uit het V6 boek, omdat onze docenten bepaalde onderwerpen eerst willen behandelen uit dit boek, dan weer een hoofdstuk uit het V5 boek en in V6 behandelen we de overgeslagen V4 hoofdstukken, waaronder afweer waar dit bericht over gaat.

We zijn nu bezig met transport en het gaat gelijk over bloed, wel te verstaan rode en witte bloedcellen, bloedplaatjes, de antistoffen, bestanddelen, enzovoort. Erg handig, want ik weet nu al wat me te wachten staat en heb al wat informatie in m'n hoofd zitten.

Goed, om even to the point te komen. Er staat weer een zelfde afbeelding in waarop ze een granulocyt, monocyt en lymfocyt laten zien (zie bijlage) en deze kloppen wel. Ik denk dus dat het gewoon een snelheidsfout of overzichtsfout is geweest van de makers van het boek. Ik ben in ieder geval al goed voorbereid. Nogmaals bedankt!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (157.51 KiB) 995 keer bekeken
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Reageer