wat zijn de relativistische eigenschappen van de Dirac vergelijking?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

wat zijn de relativistische eigenschappen van de Dirac vergelijking?

Ik ben nog maar 11 jaar. maar ik weet meer van natuurkunde dan de 6de klassers op mijn school. en ik weet al heel veel dingen. en ik ben zelfs bezig met een boek. ik snap de Dirac vergelijking wel op het gebied van kwantum mechanica, maar niet de relativistische eigenschappen. ik hoop dat iemand het me kan vertellen. ook al ben ik 11 gebruik gewoon de termen die je normaal ook zou gebruiken want ik weet ze bijna allemaal.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: wat zijn de relativistische eigenschappen van de Dirac vergelijking?

Als je uitgaat van de Schrödingervergelijking kun je deze niet gebruiken in combinatie met de speciale relativiteitstheorie. Bij de Diracvergelijking is dat wel het geval. De Diracvergelijking is dus relativistisch invariant zoals dat heet.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 19

Re: wat zijn de relativistische eigenschappen van de Dirac vergelijking?

wat is er invariant

dan. ik wist wel dat hij invariant was maar wat is invariant

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: wat zijn de relativistische eigenschappen van de Dirac vergelijking?

Een vergelijking is invariant als de vorm waarin de vergelijking wordt geschreven in alle situaties hetzelfde is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 546

Re: wat zijn de relativistische eigenschappen van de Dirac vergelijking?

TS bedoelt misschien het feit dat vergelijkingen Lorenz-invariant zijn?

Berichten: 19

Re: wat zijn de relativistische eigenschappen van de Dirac vergelijking?

dus dat ze nog steeds kloppen onder de Lorentz transformatie. maar wat is dan invariant onder de Lorentz transformatie de coördinaten de snelheid of de energie?

Reageer