wildberger over oneindigheid

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 126

wildberger over oneindigheid

http://www.youtube.com/watch?v=XKy_VTBq0yk&list=SP5A714C94D40392AB

Beste mensen ik kwam dit filmpje tegen op youtube van een Australische professor genaamd wildberger die behoorlijk tegen de algemeen geaccepteerde normen in de wiskunde ingaat.

Zo wijst hij bijvoorbeeld het bestaan van dingen als oneindige verzamelingen of irrationale getallen af en hij heeft zelfs een eigen vorm van trigonometrie ontwikkeld(rational trigonometry) om irrationaliteit te omzeilen. Ik zelf heb er als student de nodige twijfels bij, maar ik ben benieuwd hoe de wiskundige gemeenschap hier tegenaan kijkt en wat jullie gedachten erover zijn. Het hele werk van Cantor over oneindigheden en inderdaad zelfs verschillende oneindigheden, het fundamentele idee om wiskundige geometrische structuren te zien(over het algemeen) oneindige verzamelingen van punten, oneindige rijen en reeksen in de analyse, functies als de gamma functie gebaseerd op oneigenlijke integralen, etc. Dat doet hij in feite af als onzinnig en een van de grootste fouten in de recente geschiedenis.

Enja irrationale getallen, naar mijn idee ontkom je er niet aan. Of je moet gaten laten ontstaan in de getallen lijn en accepteren dat een rechthoekige driehoek met 2 rechten zijden van 1 geen schuine zijde heeft met een gedefinieerde lengte....

Re: wildberger over oneindigheid

De eerste video is zo gek nog niet. Inderdaad zijn er steeds wiskundigen geweest die zich min of meer ongemakkelijk gevoeld hebben bij oneindige verzamelingen. Het grote probleem is echter dat de moderne wiskunde een veelvuldig maakt van oneindige verzamelingen. De prijs die je moet betalen wanneer je het zonder oneindige verzamelingen wilt stellen is héél hoog, tenzij je een andere manier vindt om vergelijkbare resultaten te vinden...

De oude verzamelingstheoretische paradoxen zijn door de moderne axiomatische aanpak overigens opgeruimd, dus men hoeft zich als wiskundige niet te schamen van oneindige verzamelingen gebruik te maken.

De positie van Wildberger is op zich respectabel, maar de grote vraag is natuurlijk of hij ook met een interessant alternatief voor de moderne wiskunde komt.

Berichten: 7.068

Re: wildberger over oneindigheid

Ik heb net twee filmpjes bekeken (16 en 17) en die vent zegt helemaal niks. Een bewering die hij bijvoorbeeld doet: "today we are going to look at why infinite sets don't really exist." Hier geeft hij vervolgens geen antwoord op (tenzij je 'voodoo' een antwoord vindt). Hij vertelt wel een hoop wiskunde. Hij beweert ook dat er iets mis mee is. Hij legt echter geen verband.

Ik was ook nog begonnen aan filmpje 80, maar het blijft dezelfde onzin. Hij lijkt een zeer beperkt idee te hebben over wat wiskunde zou moeten zijn en zegt van alles wat daar niet binnen valt dat het fout is. Zinloos gezever als je het mij vraagt...

Re: wildberger over oneindigheid

Als hij inderdaad met een nieuwe manier zou komen om een flink deel van de bekende wiskunde zonder oneindige verzamelingen op te bouwen zou dat interessant zijn. Ik heb dat echter nog niet gezien, en ik heb ook niet het geduld om al die filmpjes daarop na te pluizen. In het betreffende filmpje wordt er inderdaad niet bewezen dat oneindige verzamelingen onzin zijn. Hij zoekt alleen aansluiting bij bekende wiskundigen die ook moeite met oneindige verzamelingen hadden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: wildberger over oneindigheid

Dat gaten schieten heeft onze onvolprezen Brouwer al gedaan.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Re: wildberger over oneindigheid

tempelier schreef: za 19 okt 2013, 20:01
Dat gaten schieten heeft onze onvolprezen Brouwer al gedaan.


Maar ook Brouwer kwam niet verder dan preken voor eigen parochie. Met eigenlijke bewijzen dat de niet-constructivistische wiskunde ondeugdelijk is kwam ook hij niet.

Reageer