Oxalic acid 99% (poeder) verdunnen tot oplossing van 10%

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Oxalic acid 99% (poeder) verdunnen tot oplossing van 10%

Ha allemaal,

Wellicht is er hier iemand kan helpen met de volgende vraag.

Ik heb een Oxalic acid in poedervorm (99%) en zou dit graag willen verdunnen tot een oplossing van 10%. Ik hoop dat hier iemand me kan vertellen hoe ik deze rekensom kan maken...

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Oxalic acid 99% (poeder) verdunnen tot oplossing van 10%

De normale verdunningsregel: (V*C)voor verdunning= (V' * C')na verdunning.

Moest ik dit dan weeg ik een hoeveel oxaalzuur af op een analytische balans. Breng dit over en los alles correct op. En voor de de verdunningsregel toe zoals hierboven beschreven.

Berichten: 4

Re: Oxalic acid 99% (poeder) verdunnen tot oplossing van 10%

Helaas helpt het antwoord een leek niet direct verder.

Ik heb op het net gekeken hoe het zit met die zogenoemde "verdunningsregel". Helaas heb ik dat nog niet kunnen omzetten naar de praktijk.

Iemand zou me erg gelukkig maken als hij/zij kan berekenen dat je X aantal gram moet toevoegen aan een liter om 10% te krijgen en X aantal gram om 5% te krijgen.

Opzich is het niet van belang dat de uitkomst tot op de 0,00001 procent nauwkeurig is.

Alvast erg bedankt als iemand me hier mee kan helpen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Oxalic acid 99% (poeder) verdunnen tot oplossing van 10%

Je wilt een oplossing met 10% oxaalzuur.

Bedoel je 10% m/m dus 10 g op de 100 g oplossing. Of wil je 10 % m/v, dat is 10 g op 100 ml oplossing?

Verder is het watervrij oxaalzuur, C2H2O4 of is het oxaalzuur met kristalwater, C2H2O4. 2 H2O ?

Dat is wel belangrijk om eerst te weten.

Berichten: 4

Re: Oxalic acid 99% (poeder) verdunnen tot oplossing van 10%

k heb zuivere OA poeder. Ik ga er van uit dat dit de watervrije vorm is (C2H2O4 ).

Het idee is dat het een oplossing wordt met een OA van 10%

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Oxalic acid 99% (poeder) verdunnen tot oplossing van 10%

Dan 100 gram (om precies te zijn 101 g omdat het maar 99% zuiver is) watervrij oxaalzuur afwegen, oplossen en aanvullen tot een liter. Je hebt dan 10 % m/v (massa/volume).

Ik vind trouwens net op wiki dat er bij 25 °C maar 102 g in een liter oplost, dus het zal bij een lagere temperatuur misschien niet helemaal oplossen.

Berichten: 4

Re: Oxalic acid 99% (poeder) verdunnen tot oplossing van 10%

Super! Dank voor je snelle reactie.

Reageer